Tester: Volvo sminkar upp 10 år gamla XC90

Volvo har sminkat upp sin 10 år gamla XC90. Och makeovern imponerar på journalisterna i första testet. Både interiören och köregenskaper hyllas stort.
– Vi har kört laddhybriden och imponeras av en hel del detaljer, skriver Teknikens Värld.
 

2014 presenterades Volvo XC90 för första gången och satte en ny standard för bilmärket. Än idag är den en av Volvos bäst säljande modeller. Till en början var planen att elbilen Volvo EX90 skulle vara ersättaren till XC90. Men nu har Volvo valt att uppdatera sin tio år gamla modell för att hålla den relevant i några år till.  För den som har svårt att höra skillnaden då är XC90 bensinbil och laddhybrid, medan EX90 är en snarlik elbil i samma storlek

Nya Volvo XC90 har fått en del kosmetiska inslag som är hämtade från Volvo EX90. Modellerna har inte bara liknande namn utan kommer nu även att ha samma placering på sina skärmar i interiören. Uppdateringarna på den 10 år gamla modellen är långt ifrån revolutionerande, men den har fått en del förändringar på utsidan som kommer med ny grill, uppdaterade stötfångare, en modifierad huv, mörkare baklyktor och nya fälgar. Att bilen håller så bra än idag är smått fantastiskt.

I Sverige kommer nya XC90 enbart att säljas som laddhybrid. Bilen har en 2-liters fyrcylindrig bensinmotor som tillsammans med elmotorn ger en kraft på 455 hästar. Modellens elektriska räckvidd ligger omkring fem mil vid verklig körning. Priset för nya XC90 ligger på 994 000 kronor. 

Recension Volvo XC90 Autogefühl

Recension Volvo XC90 Car Confections

Recension Volvo XC90 Teknikens Värld

Teknikens Värld är en svensk motortidning som fått provköra nya XC90. De hyllar bilens stolar och styrning. Tidningen gillar inte att Volvo har valt att behålla samma drivlina som tidigare.
– Och styrningen… wow. Den är så lätt, enkel och följsam och tillsammans med den fina responsen i pedalerna är det lätt att köra mjukt. Där nya elbilar ofta har lite för direkt respons i broms och gas är det här precis sådär lagom så att varje stopp blir mjukt och fint, skriver Teknikens Värld. 

Recension Volvo XC90 Nyheter24

Svenska nyhetssajten Nyheter 24 har också fått testa nya Volvo XC90. De hyllar laddhybridens nya exteriör och interiör som de tycker inger en hög kvalitetskänsla. De lyfter fram en viss osäkerhet kring modellens pris och elektriska räckvidd.
– Som sjusitsig laddhybrid är XC90 förhållandevis unik, men har billigare konkurrenter i form av Kia Sorento PHEV. Med det sagt framstår XC90 som en av de mest kompletta suvarna i sin klass. En hög prislapp och begränsad elektrisk räckvidd är nackdelar, men bilens komfort, lyx och elegans gör den till ett starkt val i segmentet, skriver Marcus Berggren hos Nyheter 24. 

Recension Volvo XC90 Autocar

Även brittiska motortidningen Autocar har provkört nya XC90. De uppskattar inte modellens räckvidd eller pris. Däremot hyllar de laddhybridens köregenskaper och interiör som de tycker är väldigt lätt att förstå och använda.
– Volvo gav nyligen upp planerna på att bli helt elektriska till 2030 och med XC90 kan du förstå varför. Det är verkligen den modell Volvo inte har råd att sluta tillverka. Förbättringarna på infotainment och passiv fjädring – är väl bedömda och det är fortfarande, som alltid, en suverän bil, skriver Autocar.

Recension Volvo XC90 Auto Express

Motortidningen Auto Express har också testat nya Volvo XC90 och ger den 4,5 stjärnor av 5. De hyllar modellens interiör och styrning. Tidningen varnar dock för modellens pris jämfört med konkurrenterna.
– Om du vill ha en premium-SUV som erbjuder flexibiliteten med sju säten och en hybriddrivlina med en inte så lång räckvidd, är Volvo XC90 fortfarande ett utmärkt val nästan ett decennium senare, skriver Auto Express. 

Recension Volvo XC90 Car and Driver 

Dessutom har Car and Driver provkört nya XC90. De kallar uppdateringen för “blygsam”, men uppskattar bilens design på exteriören och interiören. Även bilens stolar får sig några lovord.
– Vi kan snabbt avfärda att denna uppdatering var för liten och att XC90 inte är så bra. Vi föredrar den fortfarande över många konkurrenter, skriver Car and Driver.
LÄS MER OM VOLVO: