Saab 900 tvättas för första gången på flera decennier. Bilen har stått bortglömd i en brittisk lada.
– Bilar är inte alltid som vin och blir bättre med åren, säger Elton.
Den här fina bilen har stått gömd i en lada länge. Det kan vara den smutsigaste bil som Elton och Claire någonsin sett. De driver Yotubekanalen UK Barn Finds och nosar upp övergivna bilar över hela Storbritannien.
– Jag tror inte att någon har tvättat den på länge, inte sedan den ställdes undan i slutet av 1990-talet, säger Claire.
Därför börjar Elton med en rejäl tvätt. Han sprutar ner bilen med rengöringsmedel och låter det verka en stund. Sedan tar han fram högtryckstvätten och spolar av allt.
– Den blev faktiskt riktigt fin, det är en del rost. Men det är verkligen en bil som är värd att spara, även om detta var Saabs mest populära modell ser man inte så många längre, säger Elton.
När bilen är ren är det dags för att ta hand om insidan. Ett klassiskt problem med den här modellen är det hängande innertaket. Helst över baksätet brukade 900:s textil lossna och till slut hänga ner över passagerarna.
– Det är mest spindelväv, men egentligen inte så farligt som på utsidan, säger Claire.
Hon får också en känsla av dåtid. I bilen finns kassettband och några gamla mynt.
– Den som körde den här bilen tyckte om klassisk musik, säger hon.
Till slut är bilen riktigt fin. Men då ser man också tydligare alla spår av tidens tand. Elton gör en ordentlig översyn utvändigt.
– Den har blivit uppäten av rost nere vid dörrarna och om man sticker upp handen under bagageluckan kan man känna upp hela vägen, säger han.
Trots blessyrerna har bilen ett samlarvärde. Saab 900 är den populäraste modellen bland fansen. Efter tvätten ska den vidare till auktion för att hitta ett nytt hem. Kanske en ägare som kan rusta upp den här bilen och få ut den på vägarna igen.
När det kommer till biltvätt vid hemmet och garageuppfarten så avråds alla bilägare från detta. Varje år sker ungefär 15 miljoner biltvättar i Sverige. Från dem släpps det ut ungefär 1000 liter olja och 50 ton tungmetaller.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.