Experten: ”Köp för guds skull inte elbil nu”

Ekonomiexperten spår prisras på elbilar. EU:s utsläppsregler blir en kompispassning åt konsumenterna. 
– Köp för guds skull inte elbil nu, för nästa år blir det dramatiskt mycket billigare, säger Claes Hemberg till Carup.

Nästa år slår EU:s nya utsläppsregler igenom. Biltillverkarna måste då öka försäljningen av elbilar för att undvika böter.
– EU har i många herrans år diskuterat hur vi ska lämna det fossila. Man har bestämt sig för att elbilar är rätt väg att gå och man trycker branschen framför sig och tvingar dem att ställa om, säger Claes Hemberg.

Det är inte småpengar vi pratar om. De stora bolagen står med huvudet i giljotinen och kan bli tvingade att betala pengar som de behöver för teknikutveckling.
– Det är stora summor som det handlar om. Om man bara tar Volkswagen så rör det sig om summor på omkring 50 miljarder kronor, säger Claes Hemberg till Carup.

Många tillverkare måste sälja fler elbilar nästa år. Enligt ekonomen och experten Claes Hemberg bäddar detta för ett enormt prisfall på elbilar.

Det är hela EU som beslutat detta och varje land har skrivit under på beslutet.
– Det här beslutet är förankrat hos varje land, även om alla inte har biltillverkning. Under nästa måste var fjärde bil vara elektrisk, annars når de inte upp till utsläppsnivåerna.

Genom att sälja fler elbilar minskar biltillverkarna utsläppen och kan därmed också sänka sina eventuella böter. 
– Vad som händer är att bilindustrin bestämmer sig för att tillverka bilar som vanligt folk har råd med. Därför kommer vi att se en våg av nya modeller från jättarna under vårkanten, eftersom de måste öka sin elandel och undvika så mycket böter det bara går.

Volvo är ett av fåtalet märken som inte riskerar utsläppsböter. Istället kommer de sälja utsläppsrätter till bland annat Suzuki.

I slutändan kan det vara konsumenterna som blir de stora vinnarna när EU:s nya regler träder i kraft.  Tidigare har elbilar varit en lyxvara, nu kan det bli var mans egendom.
– Det kommer att vara värt för biltillverkarna att sänka priset. Man kommer att försöka trycka ut bilarna och vi kanske till och med får se elbilslotterier bara för att de ska få sin andel av försäljningen, säger Claes Hemberg. 

Ett märke som kan dumpa sina priser är de krisande tyskarna hos Volkswagen. Ett företag som redan haltar mot schavotten. 
– Ta Volkswagen som exempel, de är sena och kommer inte förrän till sommaren med nya modeller. Då har de bara ett halvår på sig att nå upp till sin kvot, då måste man sänka priset.

Bilbranschen är rasande på politikerna. Men frågan är om de inte borde agerat tidigare. 
– Man kan tycka att det är opedagogiskt att ge branschen en sådan smäll. Men faktum är att de har vetat om detta i flera år, men så har de sagt att det inte funnits någon efterfrågan. Jag skulle säga att de gjort självmål genom att inte jobba fram en sådan, säger Claes Hemberg. 

Biltillverkarna har bönat och hotat politikerna för att få till stånd en uppskjutning eller uppmjukning av de nya reglerna.
– Men EU-parlamentet kommer inte att ändra sig, det skulle vara för komplicerat att ändra ett sådant beslut, det är bara att bita i det sura äpplet.
LÄS MER: