Det ligger i tiden med snabba motorcyklar. Konkurrenterna har redan presenterat sina nya modeller inför 2015. Nu är det klassiska BMW:s tur att försöka få en bit av kakan. Därför lanseras nu S 1000 R och M 1000 R med ny design.
Dessutom har BMW:s ingenjörer lyckats klämma in ytterligare fem hästkrafter i S 1000 R. Genom att byta inloppskanaler i cylinderhuvudet och justera om insprutningssystemet kommer den nya S 1000 R upp i 170 hästkrafter och blir som en pistolkula på vägarna. Efter testkörningarna har den toppat 250 knyck. Men det är inte tillrådligt på vanliga vägar, tillverkaren hoppas att köparna nöjer sig med att bara veta vad deras hoj kan prestera.
Sedan har vi M 1000 R, efter tre år på marknaden får den ett välkommet ansiktslyft. Precis som R-modellen förstärker man den lite asymmetriska fronten och ger motorcykeln en lite futuristisk design, som de hoppas ska stå sig över tid.
På M-modellen har man nöjt sig med motorn som den är. Köparna får hålla till godo med de 210 hästkrafterna som redan finns. Den har en maxhastighet på ungefär 280 kilometer i timmen och är därför klassen vassare än lillasyster S 1000 R.
Ungefärligt pris på de här båda motorcyklarna i handeln kommer att vara ungefär 180 000 kronor för S 1000 R och 230 000 kronor för M 1000 R. De kommer också att finnas i tre olika färger, till skillnad från tidigare, då fanns de bara i två.
De här hojarna beskrivs som två riktiga “Widowmakers” och är motorcyklar för de som verkligen uppskattar fart och prestanda. Men samtidigt kanske inte den optimala maskinen för den med nytaget körkort.
Andreas Jemn är journalist och författare.