Upptäckten när Toyota-motorn tas isär: ”Inte vackert”

Motordetektiven Eric Berg plockar isär en trasig Toyota-motor och upptäcker ett oväntat fel. Motorn hann bara gå 12 000 mil innan den havererade totalt.  
– Motorn jag har här i dag borde inte vara här, säger Berg. 

På Youtubekanalen “I Do Cars” får vi ofta se när Eric Berg plockar isär trasiga motorer. I ett av sina senaste klipp har han lyckats få tag på en 1,8-liters fyrcylindrig Toyota-motor som tidigare satt i en Prius från 2016. Den japanska tillverkarens motorer brukar vanligtvis vara enormt tåliga, men denna motor gav upp efter att ha körts 12 000 mil. 

Eric är ivrig på att ta reda på vad som gått snett med denna Toyota-motor på 98 hästkrafter och inleder sedan sin undersökning.
– Nu är det dags att ta reda på vad som gick fel och varför den är trasig, säger Eric. 

Det första motorexperten gör är att ta loss tändstiften. Han kan inte se några fel på dem och fortsätter sedan med att ta bort insugningsröret. När den är borta tar han en närmare titt på insugningsportarna.
– Det ser faktiskt rätt så bra ut, säger Eric. 

Det är först när Eric får syn på motorns kamaxel som han ser det första felet. Den är täckt med en mystisk trögflytande vätska som inte riktigt verkar ha de korrekta smörjegenskaperna motorolja ska ha.
– Detta är inte vackert, säger Eric. 

Eric tar sedan loss topplocket och får då syn på cylindrarna. Där ser han tydligt att en har förorenats av kylvätska eftersom den var mycket renare än de andra.
– Det är väldigt tydligt vilken cylinder som tuggat kylvätskan, säger Eric. 

Han öppnar sedan upp oljetråget och ser tydliga tecken på att kylvätskan även tagit sig in där.
– Mmm gott, säger Berg. 

När han sedan plockar ut kolvarna ser han att en har böjts, vilket förmodligen är anledningen till att motorn gått sönder. Att den böjs kan ske ifall kylvätska lyckas ta sig in bland cylindrarna, vilket enbart stärker Erics teori. 
– Jag tror ni ganska tydligt kan se vad som är fel här, säger han. 

Motorexperten sammanfattar sedan sin undersökning så här.
– Det verkade inte som om det fanns ett uppenbart fel till att så mycket kylvätska har kommit in i motorn så att kolven böjdes till slut. Den kanske sög in vatten, men om den gjorde det, hur kan det ha blivit en “milkshake” i motorn utan att det fanns någon rost där inne. Jag har många frågor och få svar, säger Eric.
LÄS MER: