Du har sett dem visa upp sina egna hyperbilar många gånger. Men här får Christian von Koenigsegg köra elbilen Rimac Nevera och utmanaren Hennessey Venom. Och Rimacs och Hennesseys chefer tar plats i Koenigsegg Jesko.
Fyr bilar med totalt 6800 hästkrafter kom till racerbanan när Top Gear lät superbilstillverkarnas chefer köra varandras bilar. Christian von Koenigsegg fick ta plats i elbilen Rimac Nevera och Hennessey Venon F5. Rimacs vd Mate Rimac fick känna på Koenigseggs Jesko och John Hennessey fick känna på både konkurrenternas bilar. Dessutom hade Mate Rimac med sig en extra Bugatti till Sonoma Racetrack.
Christian von Koenigsegg har tidigare kritiserat elektriska hyperbilar för avsaknad av ljud och vibrationer. Men när han tar plats bakom ratten på Rimac Nevera med 1914 hästkrafter utan motorvrål är det med stor respekt.
– Den är vild och galen. Du känner dig hemma på en gång, säger Koenigsegg.
Rimacs och Bugattis vd Mate Rimac är mer respektlös när han tar plats i Koenigsegg. Det är full körning direkt.
– Det är galet. Det är som att köra en motorcykel. Du kan inte tänka och växla så snabbt, säger Rimac.
Kan John Hennessey slå Koenigseggs fartrekord med sin Hennessey Venon F5? Provkörningen av Koenigsegg Jesko gav honom förmodligen vissa svar.
– Kraften bara kommer och kommer, väldigt imponerade, säger John.
Christian von Koenigsegg fann Hennessey Venom F5 med 1800 hästkrafter brutal. Rakorna på racerbanan Sonoma är dock såpass korta att det inte blev så långa fullgaskörningar. Om Venom F5 kör ifrån hans egen skapelse återstår att se.
– Det är coolt det är kul, som åska, säger Christian bland annat.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter