Hastighetsmätaren låser sig i ny elbil för en miljon

Polestars nya flaggskepp Polestar 3 har problem med buggar. Både nyblivna ägare och journalister har drabbats av att elbilens mjukvarusystem kraschat under körning och att skärmarna slutat visa hastigheten. En ägare fick buggar som stoppade bilen på väg hem från leveransen.
– Tyvärr hade jag en ganska obehaglig upplevelse med bilen på väg hem från överlämningen, berättar en ägare i forum. 

Nya elbilen Polestar 3 delar teknisk plattform och mycket mjukvara med Volvo EX90. Båda bilarna har blivit kraftigt försenade på grund av problem med mjukvaran. In i det sista sköt Polestar upp leveranserna för att mjukvaran behövde uppdateras. Men nu har leveranserna av Polestar 3 startat i Europa och amerikanska journalister har fått provköra bilen hemma i USA. 

Både journalister och ägare hyllar elbilens köregenskaper. Många klagomål kommer dock om att bilen som kostar omkring en miljon kronor har ett flertal olika buggar och till och med säkerhetsproblem med mjukvaran. 

Enligt ägare och amerikanska journalister har bilens skärmar fått problem under körning.

När elbilstidningen Electrek testade bilen slutade displayen som visade hastighet att fungera. Efter att bilen startats om kom hastighetsmätaren tillbaka. Flera ägare i Europa rapporterar på flera olika forum om att skärmarna slagits ut under körning. En ägare uuppger via Polestar-forum att elbilen fick ett ännu allvarligare fel på bilen på väg hem efter leveransen. 

– Precis innan ett rött trafikljus dök det upp alla möjliga felmeddelanden som sa att jag skulle stanna omedelbart och gå till “P”. Efter det fungerade ingenting längre (inte ens byta tillbaka till “D”). Jag tillbringade två trafikljusfaser med att återställa datorn medan bilarna som kom bakifrån tutade vilt. Efter det kunde jag i alla fall köra iväg igen – men inte ens blinkers fungerade. Vid nästa tillfälle stannade jag och lämnade bilen, låste den (allt gick ut inuti), väntade 5 minuter och sedan fungerade allt magiskt igen, uppger ägaren. 

Elbilstidningen Electrek drabbades av att bilens hastighetsmätare slogs ut.

Vissa ägare har inte kunnat starta och köra iväg med sin Polestar 3, vilket har lösts genom att bilen nollställts genom att 12-voltsbatteriet kopplats bort. Andra bilar larmar om att någon sitter i kupén fast bilen är tom och låst. Ett annat fel är att parkeringssensorerna slutat att fungerat och att EU:s hastighetsvarnare inte är aktiverad vid start, ett ”fel” många hoppas ska kvarstå. 

Även tidningen Inside EV rapporterar om flera buggar i bilen under deras testkörning i amerikanska Wyoming. Bland annat blinkade lampan för däcktrycksövervakning och i en annan journalists bil varnade bilen för fel i förarstödssystemet.

I en annan bil kraschade infotainmentsystemet helt och fick startas om med en hård reset. 
– Den typen av barnsjukdomar är svåra att förlåta i en bil som en Volvo EX90. För ett nytt varumärke kan de dock vara ödesdigra, skriver tidningen.
Carup har sökt Polestar med frågor om buggarna. Företaget har nu flyttat utvecklingen av infotainment till Indien.
LÄS MER: