Elkris hotar Volvos nya batterifabrik – fattas 70%

Volvo Cars nya batterifabriker hotas av effektbrist. I Göteborg måste effekten öka med 70 procent framöver.
Det gick snabbare att bygga Öresundsbron än vad det har gått att bygga ett par mil nytt nät, säger Lars Edström, vd för Energi Nät till GP. 

Sveriges energibehov kan om ett par år öka med nästan en kärnkraftsreaktor varje år. Om inget görs kommer elen inte räcka till i Göteborg. Detta kommer i så fall att påverka Volvo Cars som 2019 gick ut med målet att bli ett rent elbilsmärke senast 2030. Enligt Göteborgs Energi kommer effekten elen tillverkas i behöva öka med 70 procent framöver bara i Göteborg, skriver GP. Dessutom kommer behovet att ökas ytterligare av Volvos nya batterifabriker i Torslanda och Mariestad.

Enligt Göteborgs Energi kommer de investeringar som görs i dag på stamnät och regionnät i Västra Götaland tidigast att vara klara till 2035. Det kan göra att regionen kommer drabbas av en kapacitetsbrist i nätet de kommande åren. 
– Det är som när säkringen går i maskinerna där hemma och effekten är för hög. När det gäller storskaliga elnät vill man undvika det, det är mycket dyrt och tidsödande att byta ut transformatorstationer, säger Lars Edström på Göteborg Energi Nät, till GP.

Första spadtaget till den enorma fabriken i Torslanda. Foto: Novo pressbild

Volvo ser vindkraft som den enda kortsiktiga lösningen på problemet. Därför har de tecknat ett avtal med Eolus, som driver Västvind.
– När det kommer till olika energikällor är det viktigaste för oss att de kan leverera fossilfri el – när vi behöver den och till konkurrenskraftigt pris. I dagsläget är vindkraft det enda kraftslaget som kan generera tillräckligt med energi för att möta våra behov fram till 2030, skriver Pär Arvidsson, ansvarig för affärs- och energistrategi på Volvo Cars, till GP

Men samtidigt uttrycker Pär Arvidsson en kritik gentemot att det tar för lång tid att få tillstånd till elnät och kraftkällor. Enligt Energimyndigheten kan det ta 12 till 18 år att bygga vindkraftverk till havs från första ansökan tills det står färdigt. Men trots detta tror Eolus att de fortfarande kommer kunna bygga ut sin vindkraftspark innan decenniet är slut.

När det kommer till Volvos nya batterifabrik i Torslanda räknar företaget med att de kommer ha den kraftförsörjning som behövs när de kommer påbörja produktionen av deras batterier 2026. Men enligt Göteborgs Energi kommer Volvo behöva klara sig på tillfälliga lösningar fram tills 2031 eller 2032 då Vattenfall inte kommer kunna ge el via regionnätet fram till dess.

Göteborgs Energi menar att de ska man klara av genom tre åtgärder där den första handlar om att privatpersoner ska vara mer varsamma med sin energiförbrukning. Den andra är att företag inte ska ha igång alla sina maskiner samtidigt och den tredje handlar om att företagskunder skriver avtal som gör att de måste strypa sin användning omedelbart ifall det skulle utbryta en kris. 
LÄS MER: