Den hittades stående på ett skrotupplag. Ingen anade att det var bilarnas svar på Mona Lisa som dolde sig under rost och damm. Efter restaureringen ska den säljas för 30 miljoner kronor. Det är en Delahaye 135M Torpédo Roadster, en bil från guldåldern i Art Deco-stil.
På en resa i Algeriet gjorde den franska bilentusiasten Antoine Serval en märklig upptäckt 1992. Under ett olivträd vid ett skrotupplag utanför staden Tizi Ouzou såg han resterna av en Delahaye 135M Torpédo Roadster.
En specialversion som bara byggdes i elva exemplar under 1930-talet. Givetvis blev Serval upptänd av sitt glöd och köpte det gamla vraket på stående fot. Sedan skeppade han hem henne till Frankrike för att med kropp och själ återge den här bilen sin forna glans. Tillsammans med det ansedda karosseriet Crailville i Middlesex lyckades man återskapa den här bilen precis som den såg ut i begynnelsen.
Delahaye grundades 1896 i franska Toúrs av Emile Delahaye. Efter några år överlät han verksamheten till sin yngre kompanjon Charles Weiffenbach som fortsatte att utveckla verksamheten mot praktiska fordon och lastbilar.
Delahaye var känt som ett tråkigt bilmärke fram till bilmässan i Paris 1936. Då slog de världen med häpnad med den här underbara Roadstern. Bakom formerna stod Figoni et Falaschi som var en mästare på den härskande Art Deco-stilen. Man kombinerade det traditionella stilspråket inom europeisk konst med bilen som symbolen för det moderna framsteget.
Delahaye släppte två modeller, Type 135 som blev framgångsrik inom racingsporten. Men också Grand Prixbilen Type 145. De tillverkade dem fram till början av 1950-talet när Delahaye gick in i en annan fransk biltillverkare, Hotchkiss.
Den här 135M byggdes för de allra mest exklusiva kunderna. Bilen som nu går på auktion skeppades till Algeriet och användes av någon inom den franska kolonialmakten. Det finns bilder från tidigt 1940-tal där den står parkerad i ett garage tillsammans med andra franska bilar.
Efter Servals restaurering köptes den här bilen av den schweiziska bilsamlaren Marc Caveng som såg till att lackera den svart och även återställa instrumentbrädan som gjorts om under 1940-talet.
Men av någon anledning behöll inte Marc sin märkvärdiga bil. Istället sålde han den vidare till den kända bilmuseologen Robert E Petersen och Petersen Automotive Museum i Los Angeles. Nu ska den säljas igen och priset väntas ligga på omkring 30 miljoner kronor hos Gooding & Co:s auktion. Den har sen sexcylindrig motor med 116 hästkrafter.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter