Efter en tävling mellan Rimac och Bugatti ville Hennessy visa vem som är bossen i hyperbilsvärlden. De tar därför sin värsting Venom F5 och korsar mållinjen på en så kallad “half mile” i otroliga 357 km/h. Se den imponerande videon på bilen som kanske kan knäcka självaste Koenigsegg Jesko.
Nyligen tävlade en Rimac Nevera mot en Bugatti Chiron Super Sport på en raksträcka vid Kennedy Space Center i USA. Amerikanska Hennessy tyckte därför det var dags att visa vem som bestämmer i hyperbilsvärlden. De tog därför sin bil Hennessey Venom F5 till samma bana för att köra en så kallad “half mile”, alltså en sträcka på 805 meter.
Grundaren och vd:n John Hennessey hoppade personligen in i bilen, flög iväg och korsade mållinjen i häpnadsväckande 352 km/h. Men teamet nöjde sig inte där. Ett andra åk genomfördes av Hennessys testförare och då lyckades han slå sin chefs rykande färska rekord genom att köra i 357,14 km/h på samma sträcka. I en imponerande video som företaget lagt upp på Youtube kan man se när bilen kör på den nya rekordtiden.
Trots höga temperaturer lyckades den enorma 6,6-liters V8:an prestera på en mycket hög nivå. På E85 producerar motorn otroliga 1817 hk och 1617 Nm. Bilen väger bara 1340 kg och Hennessey kallar motorn för Fury som faktiskt bygger på GM:s gamla pushrod-V8. 0-100 km/h avverkas på 2,6 sekunder.
När Hennessy efter körningen fick veta hur snabb bilen var hade den på 6,81 sekunder kört från 100-200 mph, alltså 161-322 km/h. Efter drygt 400 meter körde den monsterlika bilen i nästan 276 km/h. Hennessys ultimata mål är att ta sig förbi den magiska gränsen på 300 mph, motsvarande 483 km/h.
I den här takten kan Koenigsegg Jeskos senaste rekordtid på 0-402 km/h-0 på 28,27 sekunder ligga risigt till av det texasbaserade företaget. En skillnad är dock att Jesko är gatlegal och fullständigt homologerad världen över, medan Hennessey Venom än så länge bara är godkänd på vissa marknader. Hennessy planerar att återvända till rymdcentret senare i år när klimatet i Florida blivit svalare för att ta sig an nya utmaningar.
LÄS MER:
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]