En Tesla Model Y fick minst sagt svettas när det skulle undersökas hur bra den kan hålla kylan i en bilkö som pågick i timmar. Undersökningen gav intressant resultat som även jämförs med förbränningsmotorer.
– Elbilsförare behöver inte oroa sig, säger Dino Silvestro, chef för biltestning vid ADAC.
Den tyska bilistorganisationen ADAC har testat hur bra en elbil kan behålla kylan i en bilkö. Till sin hjälp använde de sig av en rullande landsväg som var installerad i en klimatkammare där temperaturer från -20 grader Celsius till +40 grader Celsius kan nås. Elbilen de använde sig av var Tesla Model Y som är Sveriges vanligaste elbil, enligt siffror från Car.info.
I det första testet som gjordes simulerades en vanlig sommardag där temperaturen uppgick till 35 grader Celsius vid ett tillfälle. Undersökningen pågick under åtta timmar och till en början hade Teslan en batterinivå på 60 procent. Luftkonditioneringen var hela tiden på 20 grader Celsius och bilen var inställd på “Camp Mode”.
Enligt ADAC nådde instrumentbrädan temperaturer mellan 30 och 45 grader Celsius och utsidan på vindrutan uppgick i temperaturer över 60 grader Celsius. Men inuti bilen höll luftkonditioneringen temperaturen under 25 grader Celsius hela tiden.
Luftkonditioneringssystemet krävde konsekvent 1,5 kW för att bibehålla sin kylprestanda och totalt sett använde Model Y, 12 kWh energi under det åtta timmar långa testet, vilket motsvarar 16 procent av batteriladdningen. Det betyder att elbilen tappade runt två procent av sin batterikapacitet eller åtta kilometers räckvidd i timmen.
Därför hade det krävts ytterligare 12 timmar innan Model Y:s batterikapacitet hade tagit slut under dessa förhållanden.
– Det första testet i ADAC:s nya elektromobilitetstestlaboratorium visar att elbilsförare behöver inte oroa sig för att bli strandsatta om de hamnar i långa trafikköer i höga temperaturer och lämnar luftkonditioneringen aktiverad, säger Dino Silvestro, chef för biltestning vid ADAC.
ADAC jämför sedan resultatet med en bil med förbränningsmotor där motorn måste vara på för att luftkonditioneringen ska vara aktiverad.
– Under dessa förhållanden skulle en förbränningsmotor förbruka mellan 1 och 1,5 liter bränsle per timme, beroende på storlek och typ av motor, och producera avgaser i processen. Ser man till den lokala verkningsgraden så motsvarar detta runt 10 till 15 kWh per timme, omräknat till bränslets energiinnehåll. En klar effektivitetsfördel för elbilen, skriver ADAC.
ADAC fortsätter sedan med att hävda att resultatet Model Y uppvisade borde gå att överföra till många andra elbilsmodeller eftersom luftkonditioneringssystemet fungerar på samma sätt.
– Självklart kan den faktiska merförbrukningen variera. Förbrukningen kan öka om dörren till exempel öppnas oftare, luftkonditioneringen är inställd på en svalare temperatur eller om det är fler personer i bilen. Men om den omgivande luften är svalare eller den önskade innertemperaturen är högre krävs mindre el, skriver ADAC.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.