BMW testar en ny typ av hjulmotorer med revolutionerande teknik. Motorerna sitter direkt på navet och har dubbla rotorer. Tekniken liknar den från Nevs Emily GT men är mer avancerad och ska ge 20 procent längre räckvidd i elbilar.
Tyska Deep Drive har tagit fram effektiva och billiga hjulmotorer som nu testas på riktigt i nya BMW-modeller. Den revolutionerande tekniken med elmotorer direkt i hjulnaven kan snart komma på serietillverkade BMW-bilar. Fördelarna är bland annat lägre förbrukning, lägre vikt och större utrymmen. Bilarna kan enligt BMW bli 150 kg lättare jämfört med idag.
Den nya elmotorn som BMW testar har dubbla rotorer, vilket ska ge den unika fördelar jämfört med dagens elmotorer. Statorn driver både en extern och intern rotor, vilket ger motorn nya fördelar. Enligt en oberoende studie ska den ha stora fördelar när det kommer till effektivitet, kostnader, hållbarhet, vikt och prestanda. Tillsammans med BMW ska nu DeepDrive testa motorerna i prototyper.
Enligt uppgifter har de redan testats i en coupémodell av Neue Klasse som setts på spionbilder. På bilder syns hur hjulen snurrar runt navmotorer som är synliga i mitten.
– DeepDrive-exemplaren har för det mesta överträffat de tillkännagivna egenskaperna. Det här är ovanligt i en så tidig fas med en helt ny teknik, säger Karol Virsik, Head of Research Vehicle Concepts and Technologies på BMW Group i ett uttalande.
De nya hjulmotorerna ska vara 20 procent effektivare än dagens centralt placerade elmotorer. I praktiken skulle det kunna innebära att en elbil går 72 mil istället för 60 mil med de nya motorerna. Varje motor väger 35 kg och erbjuder separat vridmomentstyrning. Startupen DeepDrive samarbetar nu med stora underleverantören Continental för att utveckla tekniken ytterligare.
Hjulmotorer har redan testats i den svenska elbilen Nevs Emily GT och visat sig ge unik väghållning och större utrymmen. En nackdel är dock större ofjädrad vikt som kan försämra komfort och hållbarhet. De är också svåra att integrera med dagens fjädrings- och bromskomponenter. Här har tekniken tagits ett steg vidare med en typ av elmotor med dubbla rotorer. En fördel med hjulnavsmotorer är att det inte behövs någon växellåda, differential eller drivaxel och att effektförlusterna blir mindre. Den tyska tekniken sägs kunna använda både skiv- och trumbromsar och motorn ska kunna få plats i en vanlig 19-tumsfälg.
Den tyska motorn har en toppeffekt på 204 hästkrafter direkt i hjulet och ett drivmoment på 1500 Newtonmeter. Det ger en toppeffekt på över 800 hästkrafter för en fyrhjulsdriven bil. Den kontinuerliga effekten per motor är dock 109 hästkrafter. BMW blir nu först att testa tekniken i prototyper, tekniken har redan vunnit ett tyskt innovationspris.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter