Den förra racerstjärnan och countrystjärnans fantastiska Cobra säljs på auktion. Hank Williams körde sin älskade bil nästan hela vägen till kistan. Och den är fortfarande i perfekt skick.
Det är inte ofta en Shelby Cobra säljs på auktion, vilket den gör nu hos RM Sotheby´s. Den ikoniska bilen tillverkades bara i knappt tusen exemplar och ägarna brukar vårda dem med kärlek. Men nu säljs den excentriska countrymusikern och racerföraren Hank Williams Cobra.
Han gick bort förra året, 99 år gammal, men Hank körde sin älskade bil hela vägen fram till slutet. Bilen är av modell 289, byggd 1964, i perfekt skick och med en makalös historia. Hank har tävlat över hela USA med bilen, så den nya ägaren får inte bara ett samlarobjekt i världsklass utan också ett stycke efterkrigshistoria.
Cobran i sig har en spännande historia. Det började 1959 när det galna Texasbon Carroll Shelby vann Le Mans 24-timmarslopp i en Aston Martin. Men kort efter loppet fick han hälsoproblem och efter en läkarundersökning förbjöds han att tävla mer med hänvisning till svagt hjärta. Shelby blev såklart förkrossad och började gå ner sig. Men han hade en barndomsdröm som snart fick honom på fötter. Att skapa världens snabbaste sportbil.
Han hade dessutom en riktigt vansinnig idé. Att stoppa ner en monstruös amerikansk V8 motor i ett lätt europeiskt chassi. Shelby hade erfarenhet från Europa och kände på sig att det kunde lyckas. Efter att han sonderat den europeiska terrängen efter en lämplig samarbetsparners föll valet på brittiska AC Cars.
Sagt och gjort, de byggde en bil som stod klar 1963. Efter provkörningen var Shelby allt mer säker på att han lyckats. Bilen accelererade rekordsnabbt, därför tog han med sig den till Kalifornien för att tävla på bana. Där möttes han av hånflin. En sådan lättviktare skulle stå sig slätt mot de amerikanska monstren.
Men Shelby svalde förtreten och såg samtidigt sin skapelse rusa iväg och ta en stabil ledning. Men så hände något. Ett hjul lossnade. Folk flabbade och Shelby gnisslade tänder. Men han gav sig inte, utan återvände istället hem och förbättrade modellen. Det blev succé och han vann det amerikanska mästerskapet för sportvagnar. Men det var Europa som var hans mål och ärkeantagonisten Ferrari.
Shelby ställde upp och vann Le Mans 1964 och världsmästartiteln året efter.
Därefter blev det problem. FIA vässade reglerna för att bli av med den bångstyriga amerikanen. Hädanefter måste det byggas hundra bilar för att en modell skulle kunna ställa upp. Och Shellby kunde bara bygga femtiotre.
Han återvände hem till USA och fortsatte utveckla sin bil med nya modeller. Samtidigt blev hans bilar mycket populära bland racerförare och kändisar. Det fanns en kölista för att få köpa en bil.
Hank Williams körde vid den här tiden en Austin Healey 3000. Men när han fick syn på Cobran vid Riverside International Raceway blev han rasande förälskad. Hank ville gärna köpa ett eget exemplar och det fick han redan 1965.
Sedan tävlade Hank med sin Cobra vid 394 tävlingar där han tog hem trettiofem segrar. Han är också historisk som den första afro-amerikanen som deltagit vid Indianapolis Speedway.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.