Trots jätteraset – så chansar Porsche med elbilar

Trots en halvering i försäljningen av Porsche Taycan jämfört med förra året väljer den tyska tillverkaren att göra en jättechansning med nya elbilar. De gör storsäljarna Macan, Boxster och Cayman enbart elektriska. Förbränningsalternativen har stått för en stor del av märkets försäljning.

Porsches totala försäljning i år är 7 procent sämre än samma period förra året. Flera modeller med förbränningsmotorer som Cayenne och 911:an har ökat i procentuell andel, men andra har det gått sämre för. Den modell som minskat mest i sin försäljning är elbilen Taycan som sålt 51 procent mindre än samma period förra året. Audi meddelade idag att de vill lägga ner sin lyxiga elbil Audi Q8 e-tron.

Enligt Porsche beror de negativa siffrorna på att modellen är mitt i en facelift, men som vi på Carup skrivit om tidigare kommer även produktionen av Taycan minska i Porsche-fabriken i Zuffenhausen.  Porsche verkar dock inte vara särskilt oroliga över de negativa siffrorna. Företaget gör nu en enorm chansning och lägger ner förbränningsmotorerna i några av sina mest sålda modeller. 

Porsche Macan EV.

Macan, Boxster och Cayman stod för en tredjedel av Porsches totala försäljning 2023. Nu står det klart att alla tre inte kommer att göras med förbränningsmotorer framöver. Macan som lanserade sitt facelift tidigare i år säljs enbart som elbil i Europa, men med förbränningsmotor i andra regioner fram till 2026. Boxster och Cayman kommer att få sina helelektriska versioner nästa år och enligt Porsches produktionschef Albrecht Reimold kommer de sista förbränningsmotorerna att göras till modellerna nästa år, skriver Motor1. 

Porsche hävdar att det är otroligt svårt att ta fram uppdaterade versioner av modellerna med förbränningsmotorer på grund av EU:s regelverk. Den europeiska marknaden är den största för Porsche, men totalt sett säljs det mer bilar utanför den, enligt siffror från Carscoops. Samtidigt är elektrifieringen av Porsches modeller ett steg i deras mål där 80 procent av företagets totala försäljning ska vara elbilar år 2030.  För att lyckas med detta skulle de behöva göra så att även Cayennes nästa generation blir fullt elektrisk, modellen som i dag är Porsches bästsäljare. Ifall det kommer fungera i längden återstår att se.  

Porsche Taycan.
Porsche 911 Carrera GTS.

Elbilar kostar betydligt mycket mer än förbränningsbilar att tillverka, samtidigt som det verkar svårare än Porsche trott att locka över alla bilälskare till elbilar. Något som syns på Taycans senaste försäljningssiffror. Men Porsche verkar inte överge förbränningsmotorerna helt ännu då både Panamera och den kanske mest ikoniska 911:an inte kommer få helelektriska versioner före 2030. Samtidigt håller Porsche också på med ett projekt där de tillverkar e-bensin i Chile, något vi skrivit om på Carup tidigare. 

Porsche hoppas att deras e-bensin ska kunna vara ett framtida alternativ till förbränningsmotorer. EU-kommissionen har också lovat att utveckla en laglig väg som kommer att tillåta bilar att köra på e-bränsle så länge produktionsprocessen är koldioxidneutral. Men oavsett hur det går kommer Porsche fortsätta sin elektriska satsning då det skulle vara omöjligt att ångra sig nu.
LÄS MER: