En missnöjd elbilsägare gick till Allmänna Reklamationsnämnden. Hans Volvo hade bara 70 procent av den utlovade räckvidden. Nu friar ARN Volvoförsäljaren Bilia, berättar Teknikveckan och youtubern Peter Esse.
Elbilar säljs med en angiven WLTP-räckvidd som mäts i laboratorium. Där är temperaturen 14 plusgrader i starten och 23 plusgrader under de 30 minuter bilen körs i ett labbet. På vintern i Sverige är förutsättningarna helt annorlunda. En köpare av en Volvo elbil fick känna på att den verkliga räckvidden i svensk vinterkyla kan vara betydligt lägre.
Volvo-ägaren ansåg sig bara ha fått 70 procent av den utlovade räckvidden och gick till Allmänna reklamationsnämnden för att häva köpet av bilen som kostade 8090 kronor i månaden, avslöjar youtubern Peter Esse.
– Bilen har endast cirka 70% räckvidd mot vad som utlovats. Under vintern gick bilen endast 220 km på en laddning. Detta skiljer sig markant ifrån de utlovade 360–420 km som utlovades vid kontraktstillfället, uppger mannen i sin anmälan till ARN.
Ägaren menar att det måste vara fel på bilen, då räckvidden sjönk brant direkt då bilen backades ut från garaget.
– Bilen laddades från en körsträcka på 460 km. Han backade ut ur garaget 10 meter då sjönk körsträckan till 370 km. Sedan körde han till affären 3 km varpå körsträckan sjönk ytterligare 60 km till 310 km. Följaktligen måste det vara fel på batteriet fast Volvo hävdar att så är inte fallet, uppger ARN i sitt beslut.
Men någon hävning kommer det inte att bli. ARN avslår mannens krav. WLTP är enligt ARN och Bilia bara en uppgift som gör det möjligt att jämföra bilar mot varandra.
– Uppgiften om räckvidd är normalt inte en uppgift om hur långt det faktiskt är möjligt att köra, utan en uppgift som gör det möjligt att jämföra olika bilar med varandra. Faktisk räckvidd är beroende av en mängd olika faktorer och den är därför vanligtvis kortare, uppger ARN i sitt beslut.
Att veta hur långt bilen går i svenska förhållanden och under vintern kan vara väldigt svårt innan köpet. Norska NAF och motor.no har i alla fall gjort räckviddstester med nästan alla bilmodeller både under vinterförhållanden och sommarförhållanden. Vintertid kan vissa modeller tappa så mycket som 30 procent trots att de startar med varm bil.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter