Världens fjärde största batteriföretag är i akut kris. Koreanska SK On förklarar nödläge efter försäljningsnedgång.
– Vi har ryggen mot väggen, skriver vd Lee Seok-hee till de anställda.
Batteritillverkaren SK On har drabbats av allt större förluster på grund av minskad tillväxt på elbilar. Den koreanska tillverkaren har gjort förlust tio kvartal i rad, rapporterar Financial Times. Dessutom har förtagets nettoskuld femdubblats till närmare 110 miljarder kronor.
Nu börjar krisen bli akut för SK On och ledningen flaggar för nödläge. Företaget som bland annat har avtal med Hyundai, Kia, Ford, Ferrari och Polestar letar efter radikala åtgärder. De har tidigare sagt upp personal. Nu har chefslöner frysts och bolaget ska ta in nytt kapital.
– Vi har ryggen mot väggen, vi borde alla ta oss samman, skriver vd Lee Seok-hee.
LÄS MER: Domen mot Europas batterifabriker: Kommer dö
Konkurrensen och prispressen är stenhård i batteribranschen som domineras av de kinesiska jättarna CATL och BYD och tillsammans har en marknadsandel på 53,2 procent, enligt FT. De koreanska tillverkarna LG, SK On och Samsung SDI levererar både till koreanska bilmärken och ett antal västerländska tillverkare.
LÄS MER: Domen mot Europas batterifabriker: Kommer dö
De har gjort enorma investeringar baserade på biltillverkarnas planer, utebliven tillväxt slår nu hårt. Biltillverkarna köper inte längre de planerade volymerna med batterier.
– De koreanska batteritillverkarna har inte gjort blinda investeringar – allt de investerade var baserat på orderböcker med fasta volymer och prissättning, säger Tim Bush, batterianalytiker vid UBS i Seoul.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter