Nya BMW 1-serien är här – manuell låda försvinner

Nya BMW 1-serien är här och kommer med omfattande förändringar lagom till sitt 20-årsjubileum. Nytt för den här gången är att den inte kommer att erbjudas med manuell växellåda.

Sportiga BMW 1-serien fyller 20 år vilket firas med en fjärde och helt ny generation. De stiltypiska utsnitt som längre motorhuv, strömlinjeformad taklinje och en kraftig bakdel blir däremot kvar. I sin fjärde upplaga av femdörrarsmodellen utökar man bilens längd med 42 mm och 25 mm på höjden.

Fordonsbredden är 180 cm medan hjulbasen ligger på 267 cm. Interiören kommer att kännas bekant för de som kört andra nya BMW-modeller. Framtill hittar vi en 10,25-tums instrumentpanel och en 10,7-tums infotainmentdisplay, som båda är placerade i en och samma vinklade panel, med potential att kopplas till både Apple och Android. I mittkonsolen har man gått iväg från knappar och istället riktat in sig på ett renare och mer minimalistiskt utseende.

1-serien består av 118d, 120d, 120 och M135, men samtliga modeller kommer inte att tillgängliggöras överallt. 120d kommer med en 2,0-liters fyrcylinders diesel, 120 tidigare kallad “i”, kommer med en 1,5-liters trecylinders bensinare och båda har ett 48-volts system. Den bensindrivna 120i kommer att leverera 168 hk och 280 Nm i vridmomentet medan 120d bjuder på 161 hk och 400 i vridmomentet. 0-100 km/h gör de på 7,8 respektive 7,9 sekunder. 

M-modellen drivs av en fyrcylindrig motor som skickar kraften till samtliga fyra hjul och ger en total kapacitet på 300 hästkrafter och 400 Nm i vridmomentet. Bilen står på ett Adaptive M Chassi och kommer med sportstyrning, vilket kan behövas eftersom den gör 0-100 km/h på bara 4,9 sekunder. Toppmodellen är även utrustad med diverse fjädringskomponenter, styvhetsfunktioner och lättviktsåtgärder, som exempelvis 19-tums lättmetallfälgar och ett exklusivt M Compound-bromssystem. I den billigaste varianten 118d sitter det en 2,0-liters fyrcylindrig dieselmotor som levererar 148 hk och 360 Nm i vridmomentet. I den når man 100 efter 8,3 sekunder.

Samtliga modeller i 1-serien kommer som standard med en sjuväxlad Steptronic dubbelkopplingslåda, vilket tyvärr innebär att den för första gången i seriens 20 år långa historia, inte erbjuds med manuell växellåda. Försäljningen drar igång i oktober, skriver BMW i sitt pressmeddelande.

LÄS MER: