Volvo först i världen med det snart obligatoriska batteripasset för elbilar. Passet har funktionen att spåra allt material som används till elbilen för att kunna mäta koldioxidavtrycket – Volvo EX90 kommer bli först ut att få passet.
– Det är verkligen viktigt för oss att vara en pionjär och ledare, säger Vanessa Butani, Volvos chef för global hållbarhet, till Reuters.
Volvos nya batteripass kommer att registrera ursprunget till råvaror, komponenter, återvunnet innehåll och koldioxidavtrycket för Volvo EX90 modellen vars lansering blivit kraftigt försenad. Passet har tagits fram av Volvo i samverkan med brittiska företaget Circulor, som använder en blockchain-teknik för att kartlägga leveranskedjor åt företag. Totalt sett ska det ha tagit 5 år att få fram passet.
Att Volvo väljer att lansera ett batteripass kommer som ett svar på kravet från EU med ett obligatoriskt batteripass från och med februari 2027 för alla elbilar sålda inom Europa. Varför Volvo är så tidiga med sin lansering av funktionen har med det deras satsning att endast producera helelektriska bilar till 2030 att göra.
– Det är verkligen viktigt för oss att vara en pionjär och en ledare, säger Vanessa Butani, Volvos chef för global hållbarhet, till Reuters.
Batteripasset kommer att tillverkas vid Volvos fabrik i Charleston, South Carolina och levereras till kunder senare under 2024. Ägare till Volvobilar kommer kunna komma åt passet genom en QR-kod på insidan av förardörren. Passet kommer gradvis att ges ut till alla Volvos elbilar senare enligt Butani, hävdar Reuters.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.