Så hittades en Lamborghini Miura – såld för miljoner

Den mytomspunna superbilen Lamborghini Miura hittades i den tyska bergskedjan Schwarzwald. Bilen hade förvarats ute i en lada i den så kallade Svartskogen i flera år. Nu har den sålts för miljoner.

Lamborghini Miura tillverkades av den italienska biltillverkaren mellan åren 1966 och 1973. Det var en av de första bilarna med mittmonterad motor och kom att sätta standarden för all framtida sport- och hyperbilsdesign. Till en början var bilen lite av ett hobbyprojekt för grundaren Ferruccio Lamborghini som ihop med ingenjörsteamet utvecklade bilen på sin fritid. Företaget var ju trots allt inte Ferrari.

Men projektet fortgick och när det visades upp för Ferruccio bestämde han sig för att de skulle fortsätta. När den sedermera rullades ut på bilsalongen i Genève 1966 fick den ett fantastiskt mottagande av besökare och journalister. Det var startskottet på Lamborghinis sportiga framtid och bilen förblev i produktion i nästan tio år till. Fram tills dess då det var dags för deras nästa gigant Countach. Resten är historia. 

Men för inte så länge sedan, ute i den så kallade “Svartskogen” (Schwarzwald) i de tyska bergen, hittades en knallgul Lamborghini Miura P400 S. Den här sällsynta Lambon har chassinumret 4245 och köptes ursprungligen av en reklamchef från Nürnberg i Tyskland år 1971. Någonstans i mitten av Miurans era. Efter det hamnade den så småningom i händerna på amatör-racingföraren Hans-Peter Weber, som behöll bilen fram till år 2015, då han tackade för sig. Efter Webers död fördes bilen djupt in i de tyska skogarna till en lada, där den förvarades fram tills dess att den gick på auktion.

Vicepresidenten och chefen Maarten ten Holder, på auktionshuset Sotheby’s Europa, är förmodligen inte förvånad över att den såldes för det massiva beloppet som väntade, med tanke på vad han sa innan. 
– Alla Lamborghini Miura S är sällsynta och önskvärda i sig, men att köpa bilen som vi säljer i London, är en chans man inte får många gånger i livet. Jag skulle vilja påstå att för många samlare, så är en Miura i original som den här, det ultimata priset. Vi är övertygade om att den kommer locka intresse från hela världen, sade han.

Vägmätaren visade bara 29 020 kilometer och det enda som är utbytt är säkerhetsbältena och framblinkers. Miuran drivs såklart av den välkända mittmonterade 3,9-liters V12:a som pumpar ut hela 370 hästkrafter. Rätt skapligt för en 70-talist. 

Och Maarten ten Holder hade inte fel. Efter en intensiv budgivning landade det vinnande budet till sist på 16,6 miljoner svenska kronor. Till och med några miljoner över vad man hade förväntat sig. Men faktumet att den rullade av auktionspodiet i samma fantastiska orginalgula lack och blåa inredning, som den än gång i tiden rullade ut ur fabriken med, säger en hel del.
LÄS MER: