En okänd prototyp av Lamborghini Countach stod bortglömd flera decennier. Prototypen kallas för L150 och hade kunnat bli en utveckling till Countach. Den unika bilen har bara gått 13 mil.
Lamborghini Countachs historia börjar i slutet av 1960-talet. Lamborghini skulle då ersätta den välkända Miura-modellen. Ett team av Paolo Stanzani, Bob Wallace, Massimo Parenti och designern Marcello Gandini tog då fram en fantastisk bil som skulle förändra gränserna för bildesign framöver. 1971 presenterades Countach för första gången på en bilsalong i Genéve.
I mitten av 1980-talet ville Lamborghini ta fram en utvecklingsmodell av Countach. Målet var att modernisera modellen och bygga en brygga till dess arvtagare. Projektet fick namnet L150 och leddes av Lamborghini-ingenjören Giulio Alfieri.
Något som gör L150 helt unik är att den saknar helt ett Countach märke. Annars skiljer den sig åt då luftventilerna på sidan går att stängas och öppnas. Sidofönstret skiljer sig också då det är elektriskt samt blev chassit omdesignat för att rymma nya kylare och oljekylare.
Projektet med L150 fick dock ett tråkigt slut. Lamborghinis dåvarande vd Patrick Mimran valde att ta fram en prototyp av bilen, men projektet fick aldrig grönt ljus efter det. I stället satsade biltillverkaren på vad vi i dag känner till som Countachs 25-Anniversary Edition. Jubileet blev ett effektivt sätt att modernisera Countach.
L150 prototypen hamnade till slut i Mimrans egna händer då han gav exemplaret till sig själv i avskedningpresent 1987. Där stannade den inte länge utan köptes av den japanska bilhandlaren Auto Palace för cirka 28 miljoner kronor två år senare. Prototypen köptes sedan av en den store Lamborghini-entusiasten Minoru Miura som dessutom är en av Japans största bilsamlare.
I dag ägs den L150 fortfarande av Miura som har bilen listad i hans testamente. Om något skulle hända honom kommer prototypen auktioneras ut och pengarna kommer att gå till olyckliga barn, skriver Classicdriver. Hur mycket bilen skulle kunna säljas för är omöjligt att veta.
Sen sitt köp har Miura inte rört bilen. Totalt har den gått 13 mil. L150 har spenderat nästan all sin tid i samlaren garage förutom när den anlände och några japanska motortidningar fick se den. Som den samlaren han är finns all dokumentation och material som är relaterat till L150 bevarat hos Miura. Exemplaret är så ovanligt att Lamborghinis museum i Italien inte ens har prototypen.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.