Rostexperten varnar för dåligt skydd på elbilar. Det handlar otillräcklig tätning, slarvigt förebyggande arbete mot spänningskorrosion och att batterilådan ofta inte får rostskyddas.
– Det är fruktansvärt för verkstäderna när batteribottenlådor av stål inte får rostskyddas, eftersom stål alltid kommer att rosta, säger rostspecialisten Jan Helbo till Motormagasinet.
Danska Teknologiskt Institut, TI, larmar för dåligt rostskydd i elbilar i deras nya rapport. Högspänningsledningar och kontakter leder till större påfrestningar på bilarna vilket skapar problem och konsekvenser som mer rost. En av anledningarna är att tätandet och täckandet av elledningar tar lång tid och för att spara in både tid och pengar slarvar tillverkarna i processen.
– Det är en riktig tidstjuv på verkstäderna eftersom de många högspänningsledningarna och batteriventilationerna måste täckas noggrant, och det är ofta svårt att komma åt. Därför har flera verkstäder börjat ta extra betalt för elbilar, säger specialisten Jan Helbo på TI till Motormagasinet.
Eftersom elbilar till stor del är konstruerade i material som aluminium och höghållfast stål, så är det många konsumenter som inte tänker på att skydda sin bil från rost.
– En betydande del av de elbilar som kommer till landet, bland annat från Kina, är inte byggda för vårt klimat och rostar om de inte efterbehandlas med en rostskyddsprodukt, säger Jan Helbo.
Flera av bilarna som Jan Helbo har undersökt, visar brister i tätning nästan direkt. Värst är det för bilarna vars plåt är sammanfogad med punktsvets eftersom det sällan sluter tillräckligt tätt för att klara av en vinter i Norden. Enligt experten kan en rostskyddsbehandling motverka effekterna av det fuktiga klimatet och saltningen under vintern.
Vidare riktar han särskilt kritik mot att flera biltillverkare inte tillåter att bilarna får förses med en fullständig rostskyddsbehandling på eftermarknaden.
– Det är fruktansvärt för verkstäderna när batteribottenlådor av stål inte får rostskyddas, eftersom stål alltid kommer att rosta, och rostskydd finns till för att skydda mot rost, säger Jan Helbo.
När det kommer till just elbilar tror experten att rost vid elledningar kan komma av att fukt och smuts bildar en vattenhinna vilket orsakar en spänningskorrosion.Även kontakter och jordningspunkter kan korrodera och då orsakas spänningsproblem.
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.