Nytt saltbatteri tillverkas: ”Kan laddas 50 000 gånger”

Ett helt nytt saltbatteri har tillverkas redan i USA. Batteriet har flera fördelar gentemot litiumjonbatterier som används mestadels i dag.
– Natriumjonbatterier erbjuder ett unikt alternativ till litiumjon, med högre effekt, snabbare laddning, längre livscykel, säger Collin Wessells, co-vd, Natron Energy
.

Ett nytt saltbatteriet har tagits fram av Natron Energy i Michigan, USA som har flera egenskaper som sticker ut gentemot det mer vanligare litiumbatteriet. Först och främst så används inga sällsynta material som kobolt eller litium, vilket gör det mycket lättare och mer miljösmart att tillverka batteriet.
– Vi på Natron är stolta över att leverera ett sådant batteri utan användning av konfliktmineraler eller material med tveksam miljöpåverkan, säger Colin Wessells i en pressrelease.

En annan intressant egenskap hos saltbatteriet är att det inte är känsligt mot temperaturskillnader. Mellan -20 och +50 grader Celsius ska batteriet fungera helt normalt. Dessutom genererar det ingen värme och är därför helt obrännbart.  

Mätt i urladdningseffekt är saltbatteriet även här i framkant. Med en lägsta medeleffekt på 4C kan den att laddas på cirka 5-15 minuter. Batteriurladdningseffekten är i sin tur 40C. Även batteriets livslängd är smått otrolig då det ligger på över 50 000 cykler.

Batteriets katod ,anod och elektroder är gjorda av materialet preussisk blå som är en blandning av mangan och järn. Elektrolyten mellan katoden och anoden är i ett nästan fast tillstånd. Saltbatteriets uppsättning påminner en del om Northvolts saltbatteri som i stället använder materialet preussiskt vit.
– Natrons patenterade preussiska blå elektroder lagrar och överför natriumjoner snabbare, oftare och med lägre inre resistans än något annat kommersiellt batteri på marknaden idag, uppger Natron Energy i ett pressmeddelande. 

Dessa nya saltbatterier som börjat tillverkas kan i längden börja användas till elbilar. Något som är extra intressant med just detta batteri är att det inte bara presenterats som en innovation av ingenjörer utan faktiskt redan satts i produktion vid en fabrik.
LÄS MER: