Så ska nya smarta bältet ge oss säkrare bilar

Ett nytt smartare säkerhetsbälte kommer att ge oss säkrare bilar. Nya sensorer kommer att kolla in din vikt, storlek och kroppsbyggnad och anpassa bältet. Bältet drar åt precis så mycket som behövs vid en krock.

Tyska tillverkaren ZF kommer med ny säkerhetsbältesteknik, Passive Safety Systems, som ska göra säkerhetsbälten mer individuellt anpassningsbara. Nya sensorer gör det möjligt för säkerhetsbältet att utifrån passagerarens fysik ge ett så säkert och bekvämt skydd som möjligt. Bilen kommer anpassa bätet efter din vikt och kroppsbyggnad.

– Kraven på säkerhetssystemens anpassningsförmåga ökar – både bland konsumenter och i NCAP:s testkriterier. Vårt nya bältessystem gör det lättare för fordonstillverkarna att möta de ökade kraven och minskar specifikt konsekvenserna av olyckor genom att anpassa sig efter passageraren, säger Rudolf Stark, chef för ZF:s avdelning för passiv säkerhetsteknik.

Men sensorerna ska inte bara anpassa sig efter personens storlek utan även efter vilket håll kollisionen kommer ifrån. Moderna bilbälten ingriper redan i ett mycket tidigt skede vid olycka och drar åt vid oundviklig kollision. För att minska trycket på passageraren har det nya systemet en inbyggd belastningsbegränsare som anpassar trycket jämnare och tar hänsyn till passagerarens kroppsbyggnad.

LÄS MER: