Så ska VW slå Tesla på självkörning

Volkswagen avslöjar ett nytt avtal med techföretaget Mobileye för att erbjuda full självkörning på nivå 4. I och med samarbetet är Volkswagen självsäkra på att kunna leverera produktionsbilar inom en snar framtid och köra ifrån Tesla. Tekniken kommer till en början att lanseras i en specialversion av ID.Buzz. 

Självkörning är på väg. Efter en omfattande testperiod med vägtester i Tyskland och USA tillkännager nu Volkswagen ADMT, en del av Volkswagen AG, ett samarbete med teknikföretaget Mobileye Global Inc. Företaget har fått uppgiften att utveckla och leverera mjukvara, hårdvarukomponenter och digitala kartor för att ge Volkswagen självkörning på nivå fyra.

Nivå 4 innebär riktiga självkörande bilar som klarar de flesta situationer och inte behöver hjälp från föraren alls, du ska kunna läsa en bok eller sova om du vill. Bilen klarar dock inte alla miljöer, utan på vissa vägar kan du själv behöva ta över och köra.

– Vårt mål är att erbjuda våra kunder över hela världen enastående produkter med toppmodern teknik. Nya automatiserade körfunktioner kommer att öka komforten och säkerheten avsevärt. Dessa funktioner, som skräddarsys efter våra varumärken och produkter, gör varje resa till en personlig och individuell upplevelse. Mobileye är ytterligare en förstklassig partner som vi kan forma bilens framtid med, säger Oliver Blume, VD för Volkswagen Group och Porsche AG.

Snart kan Herbie bli verklighet, då Volkswagen ska erbjuda självkörning på nivå 4.

Essensen av avtalet handlar om leverans, användning och utveckling av ett självkörande system, så kallat SDS, till en början för en specialversion av ID. Buzz. Till grunden för detta arbete ligger diverse mjuk- och hårdvarukomponenter, högpresterande datorteknologi samt 13 stycken 360-graders kameror. En konstant onlineanslutning till moln, förser de självkörande fordonen med svärmdata från andra förare om eventuella trafiksituationer och flytande uppdateringar av den tredimensionella kartan.

– Att släppa ut självkörande fordon på vägarna i större mängd kräver ett starkt samarbete mellan olika parter. Vi utvecklar det första helt självkörande, produktionsbilarna och Mobileye tar med sin digitala drivrutin ombord, säger Christian Senger, styrelseledamot Volkswagen Commercial Vehicles. Målet är att på kort sikt kunna erbjuda ID. Buzz i ett helt elektroniskt och självkörande utförande för användning i mobilitets- och transporttjänster år 2026.
LÄS MER: