Varje dag kommer nya rubriker om hur dåliga elbilarna är, att vi paniksäljer dem i desperation på Blocket efter värderas och kissar på husväggar när vi laddar. Nu börjar dessutom starka krafter verka för att riva upp EU-förbudet mot förbränningsmotorer som skulle trätt i kraft 2035.
Vi som kör elbil har blivit de nya spottkopparna. Vart ska det egentligen sluta – ska jag sälja min elbil och börja tanka igen?
Elbilar har drabbats av en en enorm motvind just nu. Mycket starka krafter är satta i rörelse för att stoppa den snabba tillväxten. I Tyskland vill stora politiska partier som CDU och CSU riva upp förbudet mot att sälja bilar med förbränningsmotorer i EU efter 2035.
I EU-parlamentet vill många ledamöter i den mäktiga konservativa EPP-gruppen där Moderaterna och Kristdemokraterna ingår riva upp förbudet.
– Förbudet mot förbränningsmotorn var fel beslut. Vi måste nu korrigera detta så snabbt som möjligt. Elbilarna har problem med kundacceptans och laddinfrastrukturen är bristfällig, säger Jens Gieseke från tyska CDU i EPP-gruppen i EU-parlamentet.
Samtidigt tycks tysk press tävla i att skriva negativa nyheter om elbilar – varje dag är det nya artiklar i de största tidningarna om hur mycket elbilar minskat i värde.
Bakgrunden är med all sannolikhet starka lobbykrafter från bilindustrin som utövar påtryckningar på politikerna om att riva upp fossilförbudet från 2035. Samma krafter verkar för dubblade importtullar från Kina. Europas bilindustri hinner helt enkelt inte med i övergången till elbilar och de snabba prissänkningarna från Tesla och kinesiska tillverkare.
Då är det lättare att sälja bilar med bensin- och dieselmotorer igen där bilindustrin tjänar pengar, istället för elbilarna som de ofta förlorar pengar på att tillverka och sälja. Om fossilförbudet genomförs är rädslan stor för att en betydande del av Europas bilindustri ska förgöras. Mycket talar därför för att EU river upp eller luckrar upp fossilförbudet.
Det är inte bara de politiska krafterna som är emot elbilar just nu. Från att ha varit hjältar har elbilar och vi elbilsägare mer eller mindre blivit paria. Åtminstone känns det så för mig. Sveriges största tidning skriver att vi elbilsägare säljer våra bilar i desperation över att värdet försvinner. Barnarbete ligger bakom batteriet. Bilarna är så tunga att de knäcker p-hus om de inte till och med brinner. Värderaset och de sjunkande begagnade elbilarna har blivit en följetong. Radion berättar illa dold ironi att elbilsägare kissar på väggarna mitt i Malung när de ska ladda. Samtidigt trummar Toyota oupphörligt ut hur mycket bättre deras ”självladdande” hybrider är jämfört med elbilar.
Tidigare var man miljöhjälte när man körde elbil, idag känner jag mig mer som en spottkopp. Vart ska det sluta? Kommer förbränningsmotorn att ta revansch på elbilen och göra en storstilad comeback? Ungefär som när etanolen eller miljödieselbilarna avlivades? Många läsare mejlar mig just nu och undrar förtvivlat vilken bil de ska köpa. Varken elbilar eller bilar med förbränningsmotorer verkar framtidssäkra längre.
Jag är säker på att elbilar är här för att stanna och vi kommer inte att göra någon U-sväng tillbaka. Men framöver kommer elbilar behöva leva på egna meriter. Det går inte längre att driva på elektrifieringen med bidrag eller med ännu mer straffskatter på förbränningsbilar. Vi bilköpare kommer att välja den bil som är billigast och bäst för oss att köra och äga. Det innebär att priserna måste ner mer och att laddningen måste bli tillgänglig för alla.
Det allra smartaste och i många fall billigaste bilköpet just nu är faktiskt en begagnad elbil, om du kan ladda hemma. För det första är klimatskulden från batteritillverkningen avbetald och de kommande milen blir i stort sett utsläppsfria, i alla fall på svensk elmix. För det andra har priserna gått ner så mycket nu att det i många fall blir det mest ekonomiska bilköpet du kan göra. Du får en otroligt bra bil till ett förvånansvärt lågt pris. Jag kommer själv snart slå till på en begagnad elbil – något ni kommer få följa här på Carup.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter