Test avslöjar: Värdelös fyrhjulsdrift i BYD:s elbil

Nya elbilen BYD Seal AWD säljs som en fyrhjulsdriven Tesla-utmanare i Sverige. Men nu avslöjar Teknikens Världs test att fyrhjulsdriften är värdelös i många situationer och att bilen endast är bakhjulsdriven i praktiken. 

Kinesiska bilmärket BYD har på kort tid blivit mycket stora på elbilar, framförallt på hemmamarknaden i Kina. Det senaste kvartalet sålde de fler elbilar än Tesla. I Sverige är försäljningen ännu inte så stor, men nu har BYD börjat skeppa hit bilar med egna fartyg och satsar hårt på tillväxt.

Den nya elbilen BYD Seal är tänkt att utmana storsäljande Tesla Model 3. BYD Seal finns både i en fyrhjulsdriven och tvåhjulsdriven version.  Men ett nytt test i tidningen Teknikens Värld avslöjar att den fyrhjulsdrivna BYD Seal AWD Excellence för 589 900 kronor har en fyrhjulsdrift som inte fungerar i verkligheten. Tidningen testade två olika exemplar av bilen både i en hal backe i Sälen och med halkrullar i ett garage i Stockholm. Resultatet blev varje gång att bilen hade ett rent bakhjulsdrivet beteende. BYD Seal AWD reagerar inte alls med framhjulen när bakhjulen tappar fästet på halt underlag.  

– När vi rullar upp den andra BYD Seal som vi kör under testet på våra testrullar, då är förhoppningen att den ska visa sig vara fyrhjulsdriven. Att den första bilens resultat var ett olycksfall i BYD:s arbete och att vi kan avskriva problemet. Men så blir inte fallet. Vi kör testet i backe, bilen får lite motstånd genom lutningen och behöver kunna dra sig av rullarna genom att ge kraft till framhjulen – men det gör den inte, skriver Teknikens Världs motorjournalist Linus Pröjtz. 
Här kan du läsa hela Teknikens Världs avslöjande test

BYD avfärdar problemen och säger att tidningen skulle ha kört bilen med fel inställningar, och att bilen skulle ha ett fyrhjulsdriftssystem som skiljer sig från bilar med förbränningsmotorer. Vid samma test fungerade dock fyrhjulsdriften perfekt hos en Tesla Model 3. 
– This strategy is different from the traditional ICE vehicle four-wheel strategy. It can flexibly respond to different road conditions, driving modes and driver’s needs, kommenterar BYD till tidningen. 
LÄS MER: