Volvos nya flaggskepp FH Aero Electric förvånar med att lanseras med gamla batterier. Räckvidden stannar vid 300 km – trots att Volvo uppdaterat andra modeller. Konkurrenter från Mercedes och Tesla stoltserar med nästan dubbelt så lång räckvidd.
Många trodde Volvo skulle fortsätta som de gjort med andra modeller och uppgradera sina batterier på nya ellastbilen FH Aero Electric. Bilföretagets stadslastbilar FE och FL Electric fick uppgraderingar som ökade deras räckvidd med 50 procent. Det var batterierna som byttes ut och lastbilarna fick då en räckvidd på upp till 450 km, enligt nu.se.
Nya flaggskeppet Volvo FH Aero Electric kommer dock bara 300 km, precis som gamal FH Electric. Att Volvo valde att inte uppgradera ellastbilen FH Aero Electric känns som ett förvånande beslut, då lastbilen tidigare fått kritik för kort räckvidd i förhållande till konkurrenter. Mercedes lanserade eActros som har en räckvidd på 500 km med batterier som har en kapacitet på 600 kWh. Volvos lastbilar har i tester visat sig ha betydligt kortare räckvidd än Tesla Semi som kommit 640 km i ett test.
Volvo lanserar nu en ny, mer strömlinjeformad version av sin FH-serie. Nya FH Aero ska tack vare aerodynamisk design, kamerabackspeglar och innovativa funktioner vara fem procent mer bränslesnål. Den kommer i fyra varianter: Diesel, gas, biobränsle och en eldriven version.
– Nya Volvo FH Aero är vår hittills mest effektiva lastbil då vi fortsätter att minska koldioxidutsläpp för hela produktsortimentet, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.
Volvo FH Aero-hyttens front har förlängts med 24 centimeter jämfört med en konventionell Volvo FH. Förlängningen har varit avgörande för att skapa en mer aerodynamisk lastbilshytt. Den förbättrade aerodynamiken ska inte bara minska bränsleförbrukningen – den ökar också körstabiliteten i blåsigt väder.
Volvos konfiguration som de valde att behålla innehåller 6 batterimoduler på 540 kWh. Elmotorerna är kopplade med en automatisk i-Shift-växellåda. Det gör att räckvidden i verkligheten hamnar på ungefär 300 km.
Trots att Volvos framdrivningssystem stått stilla ganska länge i sin utveckling verkar lastbilen ligga långt före konkurrenterna i flera parametrar. Uppgraderingar kommer förmodligen komma men just nu får vi vänta ett tag till. Tills dess får kunderna njuta av ellastbilens nya förarhytt och andra mindre förbättringar.
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.