Nu spås den svenska bilförsäljningen tvärnita i en nattsvart prognos. Endast 240 000 bilar kommer att registreras 2024 – ett ras på 17 procent. Elbilarna spås tappa ännu mer.
– Lägsta nivån sedan finanskrisen 2008-2009, uppger branschorganisationen Mobility Sweden.
Nybilregistreringarna under 2023 steg med 0,5 procent till 289 665 bilar. Elbilsförssäljningen slog rekord och landade på 113 000 bilar. Men nu spås kris och tvärnit i de svenska bilhallarna. Enligt branschorganisationen Mobility Sweden kommer bara 240 000 bilar registreras under 2024, den lägsta siffran sedan finanskrisen 2008-2009. Elbilarna spås tappa 29000 bilar till 84 000.
– Lågkonjunkturen under 2023 avspeglas i en historiskt låg orderingång för nya personbilar under året och minskande orderböcker, vilket kommer att påverka antalet nyregistreringar under 2024. Mobility Swedens bedömning är även att elektrifieringen kommer att stanna upp under året och att andelen elbilar minskar och landar på 35 procent, vilket är oroande trendbrott. Denna baseras på en mycket svag efterfrågan bland privatkunder och andelen elbilar i den totala orderboken tillsammans med frånvaron av styrmedel, uppger Mobility Sweden.
Även under 2023 har Mobility Sweden kommit med dystra profetior vid upprepade tillfällen, men året blev bättre än befarat. Orsaken ska ha varit att svenska bilhandlare gick in i året med en stor orderstock som nu är tömd.
– Vi har de senaste åren sett en positiv utveckling när det gäller elektrifieringen av den svenska personbilsmarknaden. Därför är det mycket oroande att takten i elektrifieringen bromsat in under 2023 och nu väntas minska för första gången, vilket är ett trendbrott. Nu krävs åtgärder från regeringen för att få fart på försäljningen av elbilar på privatmarknaden, säger Mattias Bergman vd på Mobility Sweden.
Under 2023 beräknas Sverige landa på sjunde plats avseende antalet nyregistrerade elbilar i världen där Kina är det största landet med 5,6 miljoner elbilar följt av USA på 1,1 miljoner. I Europa har Sverige den tredje högsta andelen elbilar där Norge dominerar med 83 procent.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter