Att 100 000-tals svenska bilar tappar kontakten med nätet och förlorar viktiga nödsamtalsfunktioner och appar är faktiskt en skandal. Biltillverkarna har vetat länge att 3G-nätet skulle släckas ner, men fortsatt sätta billiga föråldrade modem i bilarna. I USA går det uppenbarligen bra att byta till 4G-modem. Men här i Europa är konsumentlagarna tandlösa, då struntar tillverkarna i att byta. Många biltillverkare har anledning att skämmas.
KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Ta inte för givet att infotainmentsystem, säkehetsfunktioner eller elektronik i din nya bil kommer att fungera om några år. Biltillverkarna bryr sig om att uppdatera systemen när de inte längre tjänar pengar på dem. Och kan de tjäna några hundralappar på att sätta in gammal teknik i bilen så gör de det.
Det är något som 100 000-tals svenska bilägare nu bittert får erfara. Just nu pågår en nedsläckning av 2G- och 3G-näten i Sverige som kommer vara slutförd 2025. Det innebär att 100 000-tals svenska bilar som bara har 2G- eller 3G-modem tappar kontakten med nätet.
Många viktiga säkerhetsfunktioner och finesser slås ut från bilarna. SOS-nödsamtalsfunktionen som blev ett lagkrav 2018 och larmar om du är medvetslös efter en olycka slutar helt att fungera. Funktioner som värme från bilappen blir ett minne blott. Och det handlar om nästan nya bilar från premiumtillverkare. Hittills har bara en handfull bilmärken svarat på min begäran om att få veta vilka modeller som är drabbade, kanske skäms bilbranschen? För det handlar i vissa fall om bilar som är tillverkade så sent som 2020 och 2021.
Jag har obekräftade uppgifter om att bilar från 2022 endast har 3G-modem. Jo, du läste rätt. Samtidigt som din smartphone klarar av 5G-nätet satte biltillverkarna in 3G-modem. 4G infördes redan 2009, men bilindustrin har fortsatt att använda gamla 3G-modem som inte är kompatibla med moderna standarder. De sparade några 100-lappar per bil, något som nu drabbar ägarna hårt.
Det allra märkligaste är att bilarna inte går att uppdatera här i Europa, medan det i de flesta fall går utmärkt i USA. I USA har de flesta 3G-nät redan släckts ner, och där erbjuder de flesta biltillverkare bilägarna att byta ut sina 3G-modem mot 4G, dessutom oftast med stora rabatter.
Här i Europa säger dock tillverkarna att det är tekniskt omöjligt eller att kostnaderna blir för höga. Man behöver inte ens vara konspiratoriskt lagd för att tro att skillnaden i förhållningssätt beror på att de riskerar stora stämningar i USA på grund av hårdare konsumentlagar.
Nej, billtillverkare, det här duger inte. Ni måste faktiskt ta ansvar för det här även i Europa. Se till att få fram uppgraderingar till en rimlig kostnad så att nästan nya bilar kan fortsätta att ha sin livsviktiga nödsamtalsfunktion och använda sina appar. För ni blundade och körde på när ni satte in gamla 3G-modem i bilarna in i det sista.
Det är inte rimligt att bilägare som köpt en ny bil för några år sedan ska hamna i kläm, eller att den som köpt en nästan ny begagnad bil ska bli blåst på funktionerna. För hur ska vi annars kunna lita på att alla fantastiska finesser i nya bilar fungerar om tre år?
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter