Gurun räddar kortslutet Teslabatteri: ”Liket lever”

Här räddar Verktsadsgurun Fredrik Grufman en tio år gammal Tesla med kortslutet batteri. Istället för att byta ut batteriet lyckas verkstaden hitta det mystiska felet som gjort bilen okörbar. 
– Liket lever, säger Grufman när bilen är lagad. 

I dagarna meddelade Tesla att de levererat en miljon bilar i Europa. I Sverige har samtidigt den 50 000:e Teslan nått vägarna. De allra första bilarna levererades för 10 år sedan, då handlade det om Tesla Model S. Fortfarande rullar de flesta bilarna kvar i trafik. De allra mest miljövänliga elbilarna är faktiskt de som rullat långt, då klimatskulden från tillverkningen är avbetald. Men en 10 år gammal Tesla Model S kan kräva en hel del underhåll för att fortsätta rulla. 

Nu visar verkstaden Grufman Bil på Youtube hur de fått in en Tesla Model S från 2013 med kortslutning i batteriet. Felet gör förstås att bilen är helt okörbar.  
– Den har stängt av högspänningen för att det finns någon form av överledningsproblem. Det finns som typ en jordfelsbrytare som stänger av om det leder från högspänningen och ner i karossen. Det kan vi inte acceptera, då stängs högspänningen av och det är slut med det roliga, säger Fredrik Grufman. 

Jakten på felet sätter igång. Datorn i bilen visar en rad felkoder, bland annat säger den att något med isoleringen i batteriet är trasigt, och att felkoden kvarstår även om högspänningen stängs av. Mekanikerna på Grufman Bil, som är en av få fristående Teslaverkstäder, monterar loss batteriet från Teslas och hissar upp karossen så att batteriet frigörs från bilen. En fin finess i konstruktionen är att kylning och spänningskablar släpper automatiskt med snabbkopplingar.
– Niovoltsbatteriet kan man slicka på, men jag skulle inte rekommendera det med det här, säger Fredrik Grufman skämtsamt när batteriet är ute ur bilen. 

Det visar sig att en del vatten trängt in till batteriet och orsakat mögel. Det finns en överledning mellan plus och chassijord på 90 volt. Det luktar starkt av mögel i batteriet, men det är som tur är inte blött. Även övertrycksventilerna täcks av mögel. Ett idogt detektivarbete visar att det stått vatten i batterisäkringen, och Fredrik Grufman hittar kortslutning inne i säkringen. Med en ny säkring räddas förhoppningsvis batteriet. Locken tätas noggrant med silikon för att undvika fortsatta läckor och batteriet hissas upp i bilen och sätts fast igen. 

Men trots att felet är fixat vägrar Teslan att lägga in driven, på grund av att felkoder finns kvar. Men genom magisk handpåläggning försvinner felkoderna, och som genom ett trollslag går det att lägga i Drive. En Tesla Model S från 2013 är räddad tillbaka till vägarna. Felet förekommer endast på 2013-2014 års modeller, därefter är konstruktionen annorlunda.
– Felkoderna är borta, allt släppte taget och nollställde sig. Det verkar som bilen lever, liket lever, helt otroligt, fixat, säger Fredrik Grufman. 
LÄS MER: