Gekås anonyma ägare Thomas Karlsson, 54, och Torbjörn Bäck, 56, har blivit miljardärer på sitt lågprisvaruhus.
Vad de unnar sig? Bilar, bilar – och mer bilar. Och det ska vara många hästkrafter i motorerna. Framför allt är det två pärlor som sticker ut i deras garage: en Porsche 918 Spyder och en McLaren P1.
Gekås har blivit ett fantastiskt lönsamt varuhus. På tio år är sammanlagda vinsten drygt tre miljarder kronor.
Tidigare har Gekås haft ett flertal ägare som kunnat dela på de sköna vinsterna, men de senaste åren har bara två blivit kvar: Thomas Karlsson, 54, och Torbjörn Bäck, 56.
Nu avslöjar Expressen att Torbjörn Bäck sålt sin hälftenandel i lågpriskoncernen på grund av hälsoskäl. Köpare är kompisen Thomas Karlsson, som därmed blivit ende ägaren av Gekås.
Priset för att köpa hälften av aktierna: 800 miljoner kronor. Så nu kan Bäck dra sig tillbaka och köra sina bilar på heltid, om han vill.
I garaget har han bl a en Audi Q8 RS för långt över en miljon kronor, en Audi R8 GT, en Audi SQ5, en mindre BMW – och så den dyrbara pärlan: en svart McLaren P1, superbilen som till största del är byggd av kolfiber och som tillverkades i enbart 375 exemplar.
Priset för elhydbriden var 11 miljoner kronor för för fem år sedan och kombinationen av turboladdad V8-motor och elmotor ger föraren hela 916 hk och 900 Nm.
Torbjörn Bäck kan accelerera 0-100 km/h på 2,7 sekunder och nå en toppfart på 350 km/h, men i så fall har han fått ta sin bil till delar av Autobahn i Tyskland eller någon racerbana.
Om Bäck skulle välja att sälja sin McLaren så lär han göra en bra affär. Bilen värderas till ca 15 miljoner kronor idag.
Det finns i dag fem registrerade McLaren P1:or i Sverige.
Han äger också en exklusiv husbil – en 8,5 meter lång Concorde med ett nypris på nästan två miljoner kronor.
Thomas Karlsson har också satsat en stor summa pengar på en fin bilsamling, bl a tre olika Porschar: en 911 GT3 med ett nypris på 1,5 miljoner kronor, en Macan för 700 000 kronor och en Porsche 918 Spyder.
Spyder är en läcker bil att berätta lite extra om: det är en elhybrid med en 4,6 liter stor V8:a som ger 580 hästkrafter. Tillsammans med den bakre elmotorns 127 hästar och de resterande 114 hästkrafterna ur den främre elmotorn blir alltså siffran 812.
Vridmomentet ur V8:an är på 500 newtonmeter vilket med elmotorerna ger totalt 780 newtonmeter.
Toppfarten på ren eldrift är 150 kilometer i timmen och därefter kopplas den främre elmotorn bort till fördel för hybrid-V8:an som då tar över helt upp till 325 kilometer i timmen (för att inte överhetta elmotorn).
0-100 går på tre sekunder blankt, 0-200 på nio sekunder och 0-300 tar 27 sekunder.
Grundpriset var drygt åtta miljoner kronor när bilen började säljas. Idag anses bilen vara värd betydligt mer, trots att den är begagnad. För tre år sedan var priset uppe på 12 miljoner för en Spyder som gått 1600 mil.
Gekåsmiljardären och Zlatan Ibrahimovic sägs vara de enda svenskarna som äger en Spyder.
Det visar sig att bilintresset har gått i arv i Gekås-koncernen: Affärsmannen Göran Karlsson, som grundade Gekås, hade ett stort intresse för bilar och motorcyklar. Samlingen växte genom åren och vid Göran Karlssons bortgång i augusti 2004 var han ägare till inte mindre än 387 bilar, motorcyklar, bussar och lastbilar.
Mycket av detta har sålts av dödsboet, men de finaste bilarna står kvar på ett museum i Gällared.
Maths Nilsson är grundare av Carup.