Volvo lägger redan nu ner sina bensin- och dieselmodeller i Sverige. Och 2035 är nya bilar med förbränningsmotorer förbjudna i hela EU. Nu efterlyser Bosse Bildoktorn en bredare debatt om alternativa bränslen.
– Att bara satsa på en sorts teknik och att bara satsa på elfordon är enögt, säger Bosse Bildoktorn.
Bosse Andersson har arbetat som bilmekaniker sedan 1970-talet och är en ikon i den svenska bilvärlden. Han är mest känd från TV-programmet “Bosse Bildoktorn” där han hjälpte tittarna med problem som kan uppstå med bilar. Vi har intervjuat Bildoktorn för att få hans synvinkel på Volvos nedläggning av kombibilar, bensin och diesel, EU-förbudet mot förbränningsmotorer och om att alla snart kör SUV:ar.
Vad tycker du om att Volvo lägger ner diesel och bensin i Sverige?
– Vi kommer alltid behöva alternativa bränslen, det är ju då biobränslen som till exempel biogas. Det pågår en oerhörd utveckling just nu på biobränslen och om man bara satsar på elbilar så är man inte med på det loppet heller.
– Det stora problemet är nog inte att Volvo inte kommer tillverka några förbränningsmotorer. Det verkligt stora problemet är alla de företag som har satsat stora pengar på att ta fram biobränslen som då plötsligt inte kan fortsätta att tillverka och sälja sina produkter.
Volvo överväger att lägga ner kombi, och Cross Country är redan nedlagt. I Storbritannien har kombi redan slutat säljas, är det rätt av Volvo att lägga ner sin klassiska kombi-kaross?
Bildoktorn skrattar till när jag ställer frågan.
– Nej, det är såklart fel. Det är ju ännu ett bevis på att de har förlorat sitt dna. Sen vet jag inte om det beror på att det är kinesiska ägare. Jag vet inte exakt hur marknaden ser ut internationellt, men i bland annat Sverige är kombibilar en viktig biltyp. Då lämnar man över det kortet till någon annan tillverkare.
Är det rimligt att sluta tillverka bilar med förbränningsmotor 2035, då EU-förbudet träder i kraft?
– Så här, man kan aldrig omföra den tekniska utvecklingen, men om man bara satsar på en sorts teknik, så gör man ju det. Och att bara satsa på elfordon är enögt.
– Samtidigt så skulle man kanske fundera mer på att istället spara in på el. Exempelvis att staten subventionerar alla som installerar bergvärme i sina hus. Om du har ett eluppvärmt hus och monterar bergvärme så sänker du elförbrukningen med minst 50 procent.
SUV-trenden verkar inte lägga sig, ska alla köra SUV:ar?
– Suvarnas stora nackdelar är ju luftmotståndet, och trots att elbilar får längre och längre räckvidd med bättre batterier, så försöker alla samtidigt sänka luftmotståndet. Då är det ju kontraproduktivt att bara ha suvar.
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]