Volvo Cars positiva trend med ökad försäljning fortsätter. I augusti blev ökningen 18 procent. Elbilsförsäljningen ökade med 167 procent under månaden – men halverades i Kina.
Redan 2025 har Volvo Cars lovat att sälja 1,2 miljoner bilar, så nu är det bråttom med tillväxten. Augusti blev en bra månad för tillverkaren som växte med 18 procent till 51 656 sålda bilar. Både Europa och USA hade kraftigt ökad försäljning, medan Volvo tappade åtta procents försäljning på den viktiga kinesiska marknaden.
Laddhybrider och elbilar står nu för en tredjedel av Volvos globala försäljning. Elbilarna svarade för 13 procent av alla sålda bilar. Under augusti ökade antalet sålda elbilar med 167 procent jämfört med augusti förra året. I den hårda konkurrensen i Kina gick det dock tungt för Volvos eldrivna modeller, försäljningen halverades till endast 200 sålda elbilar. Den totala försäljningen i Kina gick ner med åtta procent i augusti.
Volvo XC60 är fortsatt den populäraste Volvomodellen följt av XC40. I slutet av året introduceras Volvo EX30 som spås bli företagets mest sålda bilmodell, med tanke på att den har ett lägre pris än dagens modeller.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter