Volvo är på väg att lägga ner det svenskaste av allt: Volvokombin. Det är ungefär som att Ferrari skulle sluta med sportbilar eller att Land Rover skulle upphöra med terrängbilar. Jag tror det är ett fatalt misstag av Volvo.
DETTA ÄR EN KRÖNIKA, ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Volvos senaste nyhet i Storbritannien har väckt enorm uppmärksamhet över hela världen. Bilmärket som har byggt hela sin verksamhet med kombibilar, eller herrgårdsvagnar som Volvo själva kallat dem, som grundbult ska per omgående upphöra med att sälja kombibilar. Flera kända motorprofiler med James May i spetsen har uttryckt sin bestörtning.
Beslutet kan mycket väl ses som en testballong över vad som komma skall på den globala marknaden. Förvånande nog har Volvos skotske chef Jim Rowan berättat att sedanernas och kombibilarnas framtid hänger på en mycket skör tråd. Det verkar vara ren och skär lönsamhet som styr, och att 10 000-tals bilägare och bilköpare älskar modellerna betyder inget. För SUV:arna säljer 12 gånger bättre än kombibilarna, visar statistik som jag rotat fram. Även sedanerna verkar vara på väg ut, SUV:arna säljer sju gånger bättre än sedanerna.
Det är som att Porsche skulle sluta med 911:an och bara sälja Cayenne och Macan, eller som om Lamborghini skulle upphöra med sportbilar för att satsa helt på den extremt lönsamma SUV:en Urus och lansera ytterligare en liten SUV. För räknenissarna i Volvos ledning måste beslutet vara enkelt, då det knappast kan löna sig att tillverka 50 000 kombibilar per år. Men att göra slut med sitt varumärkes-DNA är fatalt, tror jag.
De kantiga sedanerna och herrgårdsvagnarna har byggt upp Volvos grundmurade rykte som en av världens säkraste och mest stryktåliga bilar. I USA var Volvos herrgårdsvagnar synonyma med strävsamma familjemammor. Här i Sverige har bilar som Volvo Amazon, 144, 145, 244, 245, 740, 745, 940, 945, V70 och V90 byggt landet och varit oumbärliga kamrater för många familjer i decennier. När bilarna tjänat ut har de varit så stryktåliga att de tjänstgjort som säkra ungdomsbilar. Idag blir Volvokombin allt ovanligare i gatubilden, och snart har många bara minnen kvar av bilarna.
Många svenskar har oförglömliga minnen av bilsemestrar i en Volvo 245, inte sällan med en husvagn på kroken. Eller vem glömmer när 745:an lastades full med prylar från Ikea, det verkar som om hur mycket som helst fick plats. Idag är en Amazon herrgårdsvagn höjden av nostalgi och kan gå för 400 000 kronor på bilauktionerna. Volvo V70 skrotas ut i rask takt, men är fortfarande Sveriges vanligaste bil. Den gör sin tjänst på ett förträffligt sätt och är på många sätt överlägsen en tung och bränsleslukande SUV.
Att Volvo ens överväger att göra slut med sitt DNA och bli världens första renodlade SUV-varumärke vid sidan av terrängbilsmärken som Land Rover är för mig obegripligt, trots att försäljningssiffrorna talar ett annat språk. I den moderna elektriska tidsåldern med klimatkris är kombin en mer relevant modell än någonsin, som borde få sin renässans. SUV:ar är tunga och har med sin stora frontarea ett högt luftmotstånd. En kombi är lika rymlig, men lättare och har mycket lägre luftmotstånd och är därmed betydligt mer klimatsmart och energieffektiv. Volvo har dessutom själva uppfunnit den perfekta kompromissen mellan SUV och kombi med sin cross country-kombi. När såg du förresten Volvo göra reklam för något annat än en SUV senast?
För ett bilmärke som gör anspråk på att ligga i framkant när det gäller klimatkampen tror jag det är fatalt att satsa enbart på tunga SUV:ar bara för att de är volymmodellerna som är lätta att sälja. Ett märke som offrar sina historiska ikoner på försäljningssiffrornas altare kan lika gärna ersättas med ett historielöst Kinamärke. Och rätt var det är kan vinden vända och köparna efterfråga nättare bilar igen. De minskande volymerna borde istället ses som en möjlighet. Volvo har alla möjligheter att ta fram spektakulära sedaner och herrgårdsvagnar modeller som stärker imagen och återupplivar historien. Med modern design går det göra kantiga bilar som är strömlinjeformade. Det är dags för en modern 240 och 245, Volvo!
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter