Startar svensk fabrik – bygger ny superversion av Cobra

Sverige har fått en ny sportbilsfabrik. HMC har fått typgodkännande att börja serietillverka en modern svensk version av Cobra med en V8 på 460 hästkrafter. 
– Redan vid första starten kunde jag känna hjärtat bulta av förväntan, säger grundaren Thomas Kümmerling till Carup. 

Än så länge är den liten, men Sverige har faktiskt fått en tredje biltillverkare efter Volvo Cars och Koenigsegg. HMC Handmadecars har fått EU-typgodkännande för att tillverka och sälja en sportbil som är en replika av legendariska AC Cobra. Det betyder att bilen kan serietillverkas och säljas till kunder och registreras för gatubruk i hela EU. Bilen har genomgått tester och klarar olika säkerhetskrav. 

Sportbilen har fantastiska prestanda med en Chevrolet LT1 V8 motor på 460 hästkrafter under huven. För att få ner kraften i backen har bilen en sexväxlad manuell Tremec T56-växellåda. Vikten är endast 1365 kg, så den korta bilen på 388 cm lovar att ha underhållande köregenskaper. Bilarna tillverkas genom ett samarbete med Backdraft i Sydafrika. Karossen görs av glasfiber och fyrkantsprofiler. Bilarna sätts nu ihop i HMC Handmadecars lilla fabrik i Vadstena i Östergötland. 

– Med en kraftfull V8-motor under huven har den imponerande acceleration som ger en otrolig körupplevelse. Den har en välbalanserad fjädring och chassi, vilket ger en enastående väghållning och stabilitet även i snäva kurvor. Det är en bil som ger dig möjlighet att uppleva adrenalinkicken från accelerationen och samtidigt ha full kontroll över vägen, berättar Thomas Kümmerling. 

Bakom HMC Handmadecars finns entreprenören Thomas Kümmerling med ett långt förflutet inom bilbranschen, och har även varit delaktig i uppmärksammade bilbyggen. I det tysta har han under de senaste åren utvecklat sportbilen Backdraft HMC Classic. Bilen är en läcker reinkarnation av ikoniska AC Cobra, medan chassit och drivlinan uppfyller moderna krav.

– Jag har alltid varit öppen för nya idéer och älskar att kasta mig in i nya spännande projekt. En dag kom jag i kontakt med två kreativa killar som drev en serviceverkstad. När deras företag senare lades ned, vände de sig till mig och presenterade en unik idé – att bygga kit-cars. Jag tog omedelbart tag i möjligheten och grundade HMC Handmadecars, och därmed inleddes projektet “Backdraft HMC Classic”. Vi började med att utveckla och utöka den befintliga verkstaden för att omvandla den till en mindre fabrik, säger Thomas Kümmerling. 

Att få EU-typgodkännande för en bil är inte någon lätt process, och får betraktas som något av en bragd. Processen blev betydligt längre och svårare än vad Thomas kunde ana. 
– Efter att ha köpt hem två Backdraft vägbilar och en Backdraft för racing, insåg vi snart att vårt naiva försök att genomföra en ombyggnation för enskilt godkännande inte skulle räcka. Vi insåg att vi behövde expertis inom området och vände oss därför till Bengt Lidmalm, en erfaren biltillverkare, grundare och ägare av Indigo.

Processen inleddes redan 2019 och med hjälp av Bengt Lidmalm lyckades teamet passera alla nålsögon. Även teknikern Edvardas Lybus har varit en nyckelperson i den komplicerade resan. 
– Till slut, den 6 december 2022, uppnådde vi vårt efterlängtade EU-typgodkännande. Det var en betydande milstolpe för oss och bekräftade att våra bilar uppfyllde alla nödvändiga krav och standarder. Bengt Lidmalms och Edvardas Lybus bidrag till detta framgångsrika resultat kan inte överskattas, och vi är tacksamma för deras engagemang och expertis i hela processen. När jag satte mig bakom ratten för första gången efter att vår fantastiska Backdraft HMC Classic äntligen var EU-typgodkänd, kände jag mig överväldigad av glädje och stolthet, säger Thomas Kümmerling. 

Backdraft HMC Classic är en replika av AC Cobra, och Thomas Kümmerling är extremt nöjd med utseendet, även om EU-krav har tvingat fram ett par kompromisser.  
– Den är en visuell fest för ögonen med sina eleganta och tidlösa designelement. Genom att kombinera skönheten från 1960-talets klassiska sportbilar med moderna prestanda och kvalitet har vi skapat en bil som verkligen är en syn att beskåda. Karossens rundningar och kurvor är helt enkelt magnifika och fångar blicken från alla håll. 

Här berättar grundaren Thomas Kümmerling om den svenska Cobran.

– När jag betraktar fronten med sina djupa luftintag och den klassiska kylargrillen, känner jag en kraft och aggression som omedelbart väcker mitt bilhjärta till liv. Sidoprofilen är strömlinjeformad och ger bilen en dynamisk och aerodynamisk look, medan den välplacerade taklinjen och de proportionerade hjulhusen ger en känsla av styrka och stabilitet.

Några eftergifter har dock fått göras för att klara kraven för ett EU-godkännande. Bland annat har bilen fått tre vindrutetorkare för att säkerställa kraven på siktfält.  Dessutom har bilen både fyra avgasrör baktill och sidepipes. 

Redan nu kan du bygga din egen Backdraft HMC Classic på företagets hemsida och göra en prisförfrågan. Varje bil är unik och någon exakt prislista finns inte, men bilen börjar på ungefär 197 000 euro, inklusive svensk moms. Det motsvarar cirka 2,3 miljoner kronor. 
– Vi har redan sett ett stort kundintresse och får många förfrågningar, säger Thomas Kümmerling. 

Tillverkningen är igång i den lilla fabriken utanför Vadstena i Östergötland.