Deras nya husvagn blev invaderad av mögel och svamp. Försäljaren skyllde på användandet.
– Kunden har meddelat Adria att han duschar flera gånger per dag och använder den som permanent boende, svarar husvagnshandlaren på anmälan till Allmänna reklamationsnämnden.
Ett par i Hälsingland drömde om att semestra på västkusten. Istället för en dyr stuga valde de en husvagn som man tänkte dra ner till Västkusten och sedan förkovra sig med de salta stänken tills höstvindarna drog in från havet.
I april 2023 föll de för en Adria Alpina från 2021. Priset var 502 300 kronor och husvagnsfirman skulle reparera ett par fel. Därefter lovade man att leverera husbilen i maj och i god tid före semestersäsongen.
– I augusti 2023 upptäckte han under besticklådan ett dokument om återkallelse med anledning av fabrikationsfel i takets konstruktion. Adria har, som efterkonstruktion, påstått att detta hade åtgärdats, står det i anmälan till ARN.

Kort därefter upptäckte paret från Hälsingland spår efter fuktskador. De vände sig då snabbt till en verkstad i Falkenberg för att få hjälp med problemen.
– Samma månad lämnade han in husvagnen för reparation då duschgolvet släppte från väggen samt var fastsatt med fel lim. Verkstaden upptäckte flera andra fel som åtgärdades. Han fick dock vänta länge på åtgärd, står det i anmälan till ARN.
Firman lägger skulden på ägarna
Paret kontaktade husvagnsfirman och berättade om problemen. De säger att man hittat tydliga spår av fuktskador. Firman verkar oförstående. Enligt dem levererades husvagnen i ett närmast perfekt skick.
– Fukttester före och efter köpet visar att husvagnen inte hade fuktskador en månad innan kontraktsskrivning den 3 mars 2023 och att den var fukttestad fuktfri den 25 januari 2024, svarar husvagnsfirman.
Enligt dem hade husvagnsägarna duschat alltför flitigt i husvagnen och att det är därför som det blivit fuktskador.
– I april 2024 upptäckte han svamp som trängt sig upp genom skarvar och kablage i golv och vägg baktill i vagnen. Detta trots flertalet godkända fukttester. En fullständig sanering fick göras.
Husvagnsägarna menade att det handlade om felet i taket. Det är anledningen till att deras semesterdröm nu var ett paradis för mögel och svamp.
– Adria konstaterade att det bildats svartmögel och bruna mögelsvampar samt att det inte var fråga om kondens utan ett fuktgenomslag i husvagnens reglar på taket. Det var fuktskador på flera ställen. Det droppade vatten i husvagnens mitt och det var blött runt dörren och på golvet under dörren. Reglarna var svullna. Husvagnen kan nu inte användas. Han har med anledning av detta haft utgifter, står det i anmälan till ARN.
Duschat för mycket enligt handlaren
Firman lägger skulden på husvagnsägarna. Enligt dem har man använt husvagnen som permanentboende och tvättat sig alldeles för flitigt. En husvagn är inte jämställd med ett hus eller en stuga, enligt dem.
– Svamp- och fuktskada har orsakats av omständigheter på kundens sida genom att husvagnen felaktigt använts som ett permanentboende. Kunden har meddelat Adria att han duschar flera gånger per dag och använder den som permanent boende. Detta strider mot Adrias garantivillkor, därav ingen garanti kvar enligt Adria, svarar handlaren.
Paret från Hälsingland kräver firman på ersättning för utgifter och de vill lämna tillbaka sin husvagn. Allmänna reklamationsnämnden tittar närmare på fallet. De anser inte att paret har rätt till ersättning för alla sina påstådda utlägg. Däremot anser nämnden att firman inte lyckats bevisa att felen inte var ursprungliga. Köpet ska därmed hävas och handlaren köpa tillbaka husvagnen för 477 300 kr efter att ett nyttoavdrag på 25 000 kronor har gjorts.
– Husvagnen är därmed behäftad med ett fel som måste anses vara allvarligt. N N har därför rätt att häva köpet, beslutar ARN.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















