Regeringen vill göra det enklare att ta körkort. Lagen om utbildning före övningskörning ska tas bort. Sveriges trafikskolor rasar.
– Det går stick i stäv med allt vi har lärt oss om människan, säger trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Hon och Sveriges trafikskolor är rasande på regeringen. I går gick infrastrukturminister Andreas Carlson ut med en lagändring som fick dem att se rött. Regeringen avser att ta bort den obligatoriska handledarutbildningen vid övningskörning.
– Det låter konstigt att man ska bli bättre förberedd med mindre utbildning, det går stick i stäv med allt vi har lärt oss om människan, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Regeringen lägger fram ett förslag om att handledarutbildningen ska strykas. Dessutom ska man kunna ha flera handledare.
– Nu gör vi det lättare att övningsköra. Kravet på introduktionsutbildning för övningskörning ska slopas. Detta är en förenkling som kan leda till mer mängdträning eftersom förslaget bedöms underlätta för blivande förare att övningsköra med flera handledare. Kravet på introduktionsutbildning har inte haft avsedd effekt och nu föreslår regeringen att den tas bort, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Jeanette Jedbäck Hindenburg är anlitad trafiksäkerhetsexpert med internationellt renommé. Hon driver trafikskola i Stockholm och är rektor på trafiklärarutbildningen. Regeringens förslag får henne att se rött.
– Det här är opportunistiskt att säga att det ska bli lättare att övningsköra innan det är beslutat. Först måste man göra en utredning och en konsekvensanalys, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Ministern hänvisar till studier som visar att handledarutbildningen inte har tillfört något för trafiksäkerheten.
– Jag har inte sett någon sådan och vill gärna att de visar mig dem, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Men regeringen hoppar över utredningen och skickar en lagrådsremiss. Det betyder att det kan bli ett snabbt riksdagsförslag när lagrådet granskat regeringens nya lagtext. Sveriges trafikskolor har länge ställt krav på mer utbildning. De vill se fler lärarledda körlektioner och att handledarutbildningen ska utökas från dagens tre timmar. Istället väljer regeringen att stryka utbildningskravet.
– Det är konstigt att man tror att folk ska bli bättre förberedda med mindre utbildning. Man kan inte jämföra en handledare som fått tre timmars utbildning med en trafiklärare som studerat i 1,5 år, det är respektlöst, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Sveriges trafikskolor är inte alls emot privat övningskörning. De ser den som ett komplement till de viktiga körlektionerna.
– Vi från STR är inte emot den privata övningskörningen, snarare tvärtom. Men det ska göras under kontrollerade former, med bra struktur och kunskap vad som är viktigt att träna på. Vi vill hjälpa och stötta den privata.
Regeringens förslag är en örfil mot alla trafiklärare, det menar trafiksäkerhetsexperten.
– Det är förmätet att tro att den privata handledaren ska klara detta helt utan utbildning. Vi vill stötta det så att den privata handledaren kan stötta eleven. Det här kommer bara att gynna de som vill starta svarta trafikskolor, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















