Audis mest berömda motor fyller 50 år. Den första femcylindriga motorn kom i Audi 100 1976. Men dagens turbofemma i Audi RS3 kan bli motorns svanesång.
– Det ikoniska ljudet skapas av det udda antalet cylindrar och den unika tändföljden 1-2-4-5-3, som växlar mellan cylinderpar intill varandra och längre bort med ett tändavstånd på 144 graders vevaxelvinkel, uppger Audi.
En av bilvärldens mest ikoniska motorer har nått den aktningsvärda åldern av 50 år. Men kanske blir det begravning redan i övre medelåldern. Enligt flera uppgifter är Audi på väg att lägga ner sin turbofemma efter jubileet. Audis femma dök upp för allra första gången i Audi 100 1976. De ville ha något större än en rak fyra och en sexcylindrig motor fick inte plats. Lösningen blev en femcylindrig motor på 2 144 cc med modern insprutning och 136 hk. Snart kom även en dieselversion.
1979 kom den första Audi-femman med turbo. Med 170 hk och ett vridmoment på 265 Nm gjorde den entré i toppmodellen Audi 200 5T. Motorn trimmades vidare och blev hjärtat i urquattron som gjorde debut 1980. Med turboladdning, laddluftkylning och permanent fyrhjulsdrift gjorde Quattro succé både i rallyskogen och på landsvägarna. När Audi Sport quattro kom 1983 hade motorn utvecklats till ett monster på 450 hästkrafter i rallybilarna. Den användes av Stig Blomqvist när han blev världsmästare i rally 1984. Som mest gav Sportquattro-motorn 720 hk när den användes i IMSA GTO i amerikanska touringbilsklassen.


Under 1990-talet använde Audi motorn i berömda bilar som Audi Avant RS2 med 315 hk. 2009 kom den med 340 hästkrafter från 2,5 liters cylindervolym i Audi TT RS. Den senaste och kanske sista versionen sitter i Audi RS3 idag. Du kan även få samma motor i Cupra Formentor VZ 5. Idag är turbofemmen på 400 hk och 500 Nm i maximalt vridmoment från 2480 cc cylindervolym.
Den unika sången i Audis motor kommer från tändföljden 1-2-4-5-3. Samma ordningsföljd användes även av Volvo i deras femcylindriga motorer.
– Till det unika ljudet bidrar även grenrörets geometri med olika strömningstider mellan utloppsventilerna och turboaggregatet, uppger Audi.

Totalt väger den femcylindriga motorn cirka 160 kilo och är med sina mindre än 50 centimeter extremt kompakt. Detta gör motorn (diameter 82,5 mm x slaglängd 92,8 mm) perfekt för tvärmontering. Vevhuset i 2,5 TFSI är tillverkat av aluminium, vilket minskar vikten avsevärt jämfört med de tidigare komponenterna i gjutjärn. Vevaxeln är hålborrad och bidrar till den femcylindriga motorns låga vikt.
I dag byggs den femcylindriga motorn för hand i Győr-fabriken i Ungern. De transporteras med tåg från Győr-fabriken till Ingolstadt där Audi RS3 tillverkas. Men frågan är hur länge den femcylindriga motorn kan köpas. Envisa rapporter gör gällande att Audi snart lägger ner den på grund av svårigheter att klara allt hårdare avgaskrav. I november träder EU:s nya Euro7-krav i kraft, något som riskerar att döda en minst sagt pigg 50-åring.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















