Rasar mot nya svenska straffavgiften på elbilar

Rusande kostnader för el och elnät knäcker övergången till elbilar. Nu går M Sverige ut och varnar för att köpare av elbil skräms bort. 
– Utvecklingen går åt fel håll just nu. Hushåll vill inte sitta vid köksbordet och fundera över hur många kilowattimmar som behövs i elbilen nästa morgon, vem som ska få duscha eller planera tvätten för att undvika höga avgifter. Det skrämmer bort elbilsköpare, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.

Försäljningen av elbilar i Sverige står och stampar på samma fläck. I år har den ökat med fyra procent och andelen är långt under vad politiker och bilbranschen hade hoppats på. En stor orsak till att köpare skräms bort är de höga elpriserna och skenande kostnader för elnät, enligt M Sverige. Dessutom ska det snart läggas på nya straffavgifter på el för att stoppa ägare från att ladda elbilar på fel tidpunkt. 

Den som laddar på dagtid kan få 100-lappar i straffavgift från de nya effekttarifferna som flera elbolag har infört. Redan nu har flera elbolag, bland annat Ellevio, infört avgiften. Om ett år blir det krav hos alla elbolag. 
– För att fler ska välja bort bensin och diesel behövs både ekonomiska incitament och enkelhet. När kostnaderna för elnät och effekttoppar blir större ökar också risken att hushåll avstår från att köpa elbil på grund av krångel och oförutsägbarhet, säger Carl-Erik Stjernvall på M Sverige. 

Den nya straffavgiften för att ladda elbil skrämmer bort köpare av elbil, varnar Carl-Erik Stjernwall, teknisk expert på M Sverige. Dessutom ökar kostnaden för elbil när elnätsavgifter blir allt dyrare.

M Sverige varnar för att det blir allt svårare att förutse kostnaderna för att ladda hemma, efter att de nya tvingande reglerna om effekttariffer införs nästa år. Det gäller särskilt de som förbrukar mycket el för värme under kalla perioder. 

– Monopolsystemet på elnäten och en myndighet som ständigt tvingas godkänna höjda avgiftskrav är en stor del av problemet. Kostnaderna måste bli mer transparenta, och man bör inte utesluta att utreda helt nya modeller – exempelvis att elnätsbolag får lägga anbud på områden i ett entreprenadförfarande. Jag tror många är beredda att rösta för en förändring, säger Carl-Erik Stjernvall.

Bensin- och dieselpriset ser ut att kunna bli rekordlågt nästa år. Men för den som ska ladda elbil ser det ut att bli dyrare. Nu kräver M Sverige åtgärder. 
– Det måste finnas en ekonomisk fördel att välja en elbil. Lägre bensin- och dieselpriser parallellt med ökade elnätsrelaterade kostnader förstör kalkylen för de allra flesta. Man måste hitta en struktur som gör att den framtida fossilfria vardagen fungerar för alla, inte försvara ett monopol som garanterar vissa företag vinst, avslutar Carl-Erik Stjernvall.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt