Beskedet från märkesverkstaden var att det skulle kosta 70 000 kronor att laga bilen. Men när hon tog bilen till en annan verkstad fick hon ett annat besked som fick henne att rasa:
– Asen försökte att lura mig!, berättar kvinnan i ett klipp.
En bilägare i USA anade att något inte stod rätt till när hon lämnade in sin Ford hos en verkstad. Och det slutade med en avslöjande vändning som fått hundratals att reagera. En märkesverkstad krävde henne på runt 70 000 kronor. Men när hon tog bilen vidare till sin egen mekaniker fick hon ett annat besked.
– Bilindustrin är en bluff, säger kvinnan i videon som nu sprids snabbt.
Hon berättar att hon lämnade in sin Ford Taurus från 2019 för en rutincheck. Verkstaden ska då ha hävdat att stötdämparna ”kollapsat” och att flera andra delar var ”allvarligt slitna”. Reparationen skulle enligt offerten landa på nästan 7 000 dollar. Men hon valde att inte skriva på. I stället körde hon bilen till sin lokala mekaniker Paul och då rasade hela historien samman.
@chai.t43 literally what #horrorstory #carissues ♬ original sound – chai.t43
Det visade sig att det inte alls var så allvarligt som märkesverkstaden antydde. Kostnaden skulle dessutom bara landa på några hundralappar, långt ifrån de 70 000 kronor som Ford ville ha.
– Allt jag behövde var en j*vla hjulinställning. Jag kan inte fatta att de där asen på Ford försökte lura mig på 7 000 dollar, säger hon frustrerat.
Det som påstods vara ett omfattande fel visade sig alltså vara en enkel justering, något som normalt kostar några hundralappar. Hon menar att verkstaden räknade med att hon skulle godkänna allt utan att ifrågasätta.
– Sensmoralen är att man inte ska lita på stora företag.
Klippet har fått tittare att dela egna erfarenheter. En person skriver:
– Återförsäljare är den mest oärliga affärsmodellen som finns.
En annan fyller på:
– De kallas ’stealerships’ av en anledning.
Flera hävdar att det inte handlar om ett enskilt märke. En användare berättar att en Toyota-verkstad hävdade att hela framvagnen måste bytas. Men en annan mekaniker konstaterade att det bara behövdes nya drivaxlar. Många menar att bilägaren gjorde helt rätt som tog in en andra bedömning.
Och längst ned i kommentarsfältet hittar man den mening som kommit att symbolisera hela dramat. Som hyllar den mekanikern runt hörnet som berättade sanningen och löste jobbet för en bråkdel av vad märkesverkstaden ville ha.
– In Paul we trust.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















