Nu skärps kraven på nya bilar i Euro Ncaps krock- och säkerhetstester. Krocktesterna blir tuffare. Nya bilar med distraherande skärmar och ständigt pipande assistanssystem kan straffas.
– Vi belönar fordon som presterar väl i alla säkerhetsfaser – före, under och efter en krock, säger Dr. Michiel van Ratingen, generalsekreterare Euro NCAP.
Nästan alla nya bilar får fem stjärnor i Euro Ncap. Som bilköpare är det svårt att förstå vilka skillnader som egentligen finns i säkerheten. Men nu skärper Euro Ncap sina krav från nästa år. De inför en helt ny mätning som bygger på fyra viktiga säkerhetssteg: säker körning, kraschundvikande, kraschskydd och säkerhet efter en krock .
De ska nu testa säkerheten i alla skeden i bilen.
– Dessa omvälvande uppdateringar av klassificeringssystemet ger förbättrad struktur, tydlighet och flexibilitet i takt med att säkerhetstekniken blir alltmer komplex och sammankopplad. Testprotokollen kommer följaktligen att uppdateras vart tredje år, uppger EuroNcap.
Nu ska de testa förarassistanssytem under verklig körning. System som piper hela tiden kan straffas. Dessutom ska de testa hur väl reglagen fungerar i bilar som får allt färre knappar och fler skärmar. Klagomål från bilköpare ligger bakom.
Därtill kommer krockskyddet att testas mer ingående. De ska krocka bilarna med fler krockdockor: Från barn till kortare och längre vuxna, med hjälp av fullskaliga krocktester, laboratorietester med släde och avancerade virtuella simuleringar för att förbättra noggrannheten och främja mer adaptiva säkerhetssystem.
Nu ska de dessutom testa hur enkelt det är för tillskyndande bilister och räddningstjänst att få upp bilen efter en olycka.
– Nya krav efter olyckor kommer att kräva att elektriskt drivna ytterdörrhandtag förblir funktionella för enklare räddning och kräva korrekt isolering av högspänningsbatterier i elfordon, bland andra uppdateringar för att hjälpa första hjälpen.
Enligt Euro Ncaps generalsekreterare Dr. Michiel van Ratingen kommer det här att säkerställa att biltillverkarna använder den senaste och bästa tekniken för att rädda liv och förhindra allvarliga skador.
– Vart tredje år omprövar vi våra stjärnklassificeringskriterier med det enkla målet att minska antalet fordonsrelaterade dödsfall och allvarliga skador. Protokollen från 2026 stärker ytterligare noggrannheten och relevansen i våra tester och belönar fordon som presterar väl i alla säkerhetsfaser – före, under och efter en krock.
2026 års nya krock- och säkerhetstester hos Euro Ncap
Från och med 2026 kommer Euro NCAPs bedömningar att struktureras kring fyra säkerhetsnivåer, där varje nivå bedöms utifrån 100 poäng och uttrycks som en procentandel. Minimigränser fortsätter att gälla för varje nivå och kommer att avgöra den totala stjärnbetygsättningen.
Säkerhetsstegen är:
- Säker körning – Tar hänsyn till fordonsteknik och funktioner som bidrar till en säkrare körupplevelse för föraren och fordonets passagerare.
- Kraschförebyggande – Bedömer de kraschförebyggande system som hjälper till att förebygga eller mildra kritiska incidenter genom varningar eller autonoma ingripanden.
- Krockskydd – Utvärderar prestandan hos traditionella krockskyddselement, inklusive fordonsstruktur, säkerhetsbälten, krockkuddar och nackstöd för att mildra skador på fordonspassagerare, fotgängare och cyklister.
- Säkerhet efter olyckor – Tar itu med den “gyllene timmen” för räddningsinsatser genom informations- och assistanssystem för räddningsinsatser efter olyckor.
Steg ett: Säker körning
Euro NCAP kommer att lägga större vikt vid förarövervakningstekniker som bibehåller uppmärksamhet och engagemang bakom ratten, med fokus på förbättrad systemtillförlitlighet och användaracceptans. Poäng kommer att delas ut för avancerade system som övervakar förarens prestanda i realtid.
För att uppnå högsta betyg måste fordon inte bara använda kontinuerlig ögon- och huvudspårning utan också koppla information om förarens tillstånd till känsligheten hos förarassistanssystemen. Ytterligare poäng kommer att ges till tekniker som kan identifiera tecken på drog- eller alkoholberoende och de som säkert kan få fordonet att stanna om föraren slutar reagera.
Nya utvärderingar av människa-maskin-gränssnittet (HMI) introduceras, där placeringen, tydligheten och användarvänligheten av viktiga kontroller utvärderas – inklusive tillgängligheten av fysiska knappar för vanligt förekommande funktioner, vilket enligt konsumentfeedback kan minska distraktioner. Fordon som kan upptäcka om säkerhetsbälten används korrekt – och optimera säkerhetsbälten och krockkuddar för olika förar- och passagerarfysiker – kommer att få högre poäng. För första gången kommer verifiering av hastighetsgränsinformationens noggrannhet att utföras under körtester på väg.
Steg två: Undvikande av olyckor
De uppdaterade protokollen introducerar en mer rigorös metod för testning av krockförebyggande system, som omfattar tekniker som autonom nödbromsning och filstödssystem. Med utgångspunkt i långvariga testerfarenheter kommer Euro NCAP att utöka scenarierna för att återspegla verkliga olycksmönster, inklusive stadssituationer där fordon rutinmässigt möter motordrivna tvåhjulingar, cyklister och fotgängare.
Smidighet och intuitiv användning i vardagskörning, särskilt för filstödssystem, kommer nu att bidra till poängsättning och ta itu med konsumenternas oro över påträngande eller oförutsägbara ingrepp.
Bilar som kan känna igen och minska riskerna för felaktig pedalanvändning (av misstag gasa istället för bromsen) kommer också att belönas. Detta kommer att bedömas som en del av de nya testerna “Låghastighetskrockar” som även inkluderar cyklistdörrar.
Steg tre: Kraschskydd
Euro NCAP kommer att fortsätta att förbättra sitt väletablerade krocktesterprogram med ett förnyat fokus på passivt skydd. Från och med 2026 kommer frontalkrocktester att beakta ett bredare spektrum av karosstyper för förare och passagerare, inklusive äldre passagerare och barn, med stöd av slädtester och avancerade virtuella simuleringar. Utvärdering av sidokrockskydd kommer att omfatta tester av barriärer på nära håll, stolpar och slädar på bortre sidan, även med stöd av avancerade virtuella simuleringar. Det kommer att bli ökad granskning av risken för fotgängarskador – särskilt i strukturella områden runt vindrutan.
Steg fyra: Säkerhet efter en krock
Nya krav efter en krock inkluderar att säkerställa att eldrivna ytterdörrhandtag förblir funktionsdugliga efter en kollision, vilket möjliggör enklare åtkomst för räddningspersonal. Elfordon måste också hantera isoleringen av sitt högspänningsbatteri korrekt.
Automatiserade nödmeddelanden kommer att behöva ge information om antalet passagerare i fordonet, vilket kräver tillförlitlig detektering även när säkerhetsbälten inte är fastspända. Dessa förändringar syftar till att stödja snabbare och mer exakta nödinsatser efter en kollision.
Med elfordons ökning måste bilar kunna kommunicera risken för batteribrand till föraren efter en olycka och utfärda en varning i tid om en batteribrand uppstår under laddning eller efter en olycka.
Källa: Euro Ncap
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















