Tesla stämda igen efter ny tragisk dödsolycka med brinnande elbil. Wendy Stämningen gör gällande att dörrhandtagen är felkonstruerade och inte gick att öppna vid olyckan.
Tesla har råkat i blåsväder på grund av dörrhandtagen på sina elbilar. I Tyskland avled en pappa och två nioåriga pojkar när en Tesla Model S Plaid började brinna. I ett annat fall i USA dog fem vuxna när en Tesla började brinna efter en krock. Enligt vittnen hörde de skrik från bilen, men de åkande kunde inte ta sig ut.
Nu har Tesla blivit stämda igen efter en ny dödsolycka där bilen börjat brinna och dörrhandtagen pekas ut som vållande till dödsfallet, uppger Carscoops. Jeffrey Dennis körde sin Tesla Model 3 med sin hustru Wendy i passagerarsätet i Tacoma, Washington. Enligt stämningen accelererade elbilen plötsligt och kraschade med en elstolpe.
Bilen fattade eld och enligt stämningen kunde tillskyndande vittnen inte få upp dörrarna. De lyckades heller inte krossa rutorna med ett baseballträ. Räddningstjänsten kunde till slut befria paret ur den brinnande bilen, men Wendy Dennis dödförklarades på platsen, Jeffrey Dennis fick svåra brännskador på sina ben.
Nu hävdar stämningsansökan att konstruktionerna av dörrhandtaget orsakat att paret inte kunde räddas. Enligt advokaterna bakom stämningen har Tesla Model 3 en “unik och defekt dörrhandtagsdesign” som gjorde att paret inte kunde räddas ur bilen. Vidare hävdar stämningen att Teslas automatiska nödbromssystem inte fungerade när bilen kraschade mot stolpen. Den kvarlevande maken Jeffrey Dennis kräver nu ekonomisk ersättning för sin hustrus död och sitt eget lidande och men av brännskadorna.
Tesla har redan erkänt att konstruktionen på dörrhandtagen inte är optimal. Designchefen Franz von Holzhausen har uppgett att de kommer ta fram en ny utformning som ska göra det lättare att ta sig ur bilen i paniksituationer. För den som äger en Tesla är det viktigt att träna på hur dörrarna öppnas i en nödsitutation. Det gäller inte minst barn som färdas i baksätet, där sitter nödöppningen, en liten wireögla, dold på många modeller och kan vara omöjlig att hitta utan verktyg. Nederländska trafikmyndigheten RTW har bekräftat för Carup att de utreder frågan och att åtgärder kan bli aktuella.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















