Upphävt förbud mot förbränningsmotor orsakar spricka inom Tidösamarbetet. Klimatminister Romina Pourmokhtari (L) och Jimmie Åkesson (SD) på kollisionskurs.
– Flera länder backar från det här och andra fullständigt verklighetsfrånvända beslut. Mitt stalltips är att det här kommer ändras så småningom. Ju förr desto bättre, säger SD-ledaren Jimmie Åkesson till SVT.
Den 10 december väntas EU-kommissionen gå ut med en ny bilpolitik för Europa. Då väntas de luckra upp förbudet mot att sälja nya bilar med bensin- och dieselmotorer efter 2035. Enligt uppgifter ska privatpersoner få fortsätta köpa bilarna, medan företag kan få tidigare krav på att bara köpa elbilar. Nu får EU:s väntade ändringar kritik av klimatminister Romina Pourmokthari (L). Hon vill inte se någon ändring.
– Sverige har varit en av de starkaste förespråkarna, säger klimatminister Romina Pourmokhtari (L) till SVT.
Men både Moderaterna och KD har svängt och ta emot ändringen med öppna armar. Även Sverigedemokraterna välkomnar nu EU:s vändning.
– Till och med när vi förhandlade om hur vi skulle ställa oss till det här förbudet för ett antal år sen så sa jag att ”ni kommer behöva ändra er för hela Europa kommer ändra sig”, säger Jimmie Åkesson till SVT.

Enligt klimatminister Romina Pourmokthari gynnas dock Sverige av förbudet. Volvo Cars, som inte heller vill se ett rivet förbud, ligger längre fram med elbilar än sina tyska konkurrenter.
– Fler partier i svensk politik, även till höger, kanske kan lägga ”kulturkriget” åt sidan och fokusera på svenska intressen. Då blir det väldigt tydligt att man borde vara för den här lagstiftningen, säger Pourmokhtari till SVT.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter














