Första exen: Koenigsegg tillverkar nya hyperbilen

Koenigsegg har nu börjat skicka ut sin nya hyperbil. Christian von Koenigsegg visar upp när en av de första bilarna skeppas iväg från fabriken.
– Det är en underbar dag, säger Christian.

Koenigsegg har nu börjat leverera sin nya hyperbil CC850 – modellen som både blickar tillbaka på märkets ursprung och samtidigt introducerar teknik som ingen annan biltillverkare i världen använder. De första exemplaren har redan lämnat fabriken i Ängelholm.
– Spännande dag. Vi har den första CC850 som går till USA, säger Christian von Koenigsegg.

Idén till bilen föddes när företagets modeller var helt slutsålda och kunderna fortsatt ringde. Christian von Koenigsegg beslöt att bygga en modern hyllning till den första Koenigsegg-modellen CC8S. Och just denna CC850 ska till staterna.
– Den har en fantastiskt fin specifikation och det är en underbar dag. Det är den andra kundbilen av CC850 som levereras, och den ska till USA. Så häftigt, säger Christian i ett Instagram-klipp.

Resultatet blev en retrodesignad hyperbil men med teknik från Jesko och en av världens mest avancerade konstruktioner under skalet. Mitt i bilen sitter en 5,0-liters dubbelturbo-V8 på 1385 hästkrafter när den körs på E85. Samma motor väger bara 185 kilo och är byggd med flat-plane-vevaxel och torrsump. Det är tekniska lösningar som normalt finns på rena tävlingsmotorer.

Men det som gjort CC850 världsunik är växellådan. Koenigseggs eget Engage Shift System bygger på samma ultrasnabba nio­växlade Light Speed Transmission som Jesko har. Föraren kan köra den som en vanlig automat. Men ett knapptryck senare omvandlas den till en full manuell låda med sex växlar och en riktig kopplingspedal. Koenigsegg har dessutom lagt till olika växlingsmönster beroende på körläge, ungefär som att växlarna påminner om två cykelklingor som skiftar mellan olika utväxlingar.

Christian och Halldóra von Koenigsegg visade upp CC850 i Båstad förra året.. Bilen sålde slut direkt. Ursprungligen skulle 50 exemplar byggas, men efter bara några timmar ökades det till 70. För att klara tempot byggdes en helt ny produktionslinje i Ängelholm, döpt till Reodor. Och sedan premiären har bilen imponerat på många som provat den.

När motorprofilen Mat Watson testade CC850 i Skåne fick han motorstopp vid sin första acceleration, men skrattade gott och hyllade sedan bilen.
– Det känns lite märkligt att köra med manuell låda, sa han, innan han konstaterade att Koenigsegg skapat något helt eget.

CC850 är byggd kring ett extremt lätt kolfiberchassi med aluminium-honeycomb och hela bilen väger 1385 kilo vilket är exakt samma siffra som antal hästkrafter. Det ger en perfekt 1:1-relation mellan vikt och effekt, något bara ett fåtal bilar i världen klarar. Ändå är det inte siffrorna som gjort bilen så eftertraktad.

Utan kombinationen av analog känsla och futuristisk teknik. Den analoga och retroinspirerade kupén är byggd som ett schweiziskt urverk, toppad med en träklädd växelspak som styr en växellåda ingen annan bil har. Det gjorde att CC850 vann Top Gears pris ”Årets teknologi” förra året. Alla 70 exemplar såldes för runt 38 miljoner kronor plus skatter. Och nu har Koenigsegg börjat leverera bilen till kunder världen över.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt