Forskaren avslöjar dolda halkan: ”Väldigt lurigt”

Vinterns mest lömska halka. Här är dolda väghotet du måste se upp med.
– Då är det väldigt lurigt, säger Mattias Hjort, forskare VTI
.

Vinter har tagit sitt grepp om Sverige. Kung Bore kommer inte att släppa oss förrän till våren när de första snödropparna börjar titta fram. Det här är en av årets mest farliga trafiksäsonger. I media talas det om olika sorters halka. Det finns allt från frosthalka till den lömska och ödesdigra svartisen.

Många har svårt att hålla isär och vet inte vad som skiljer dessa former av halka från varandra.
– Många gånger är ishalkan värre än när det kommer snö. Många är inte förberedda och det kan plötsligt komma partier med halka som är riktigt farliga, säger Mattias Hjort, på Statens väg och transportforskningsinstitut (VTI).

Han har forskat kring halka och friktion. Mattias Hjort vet det mesta om halka och is på våra vägar. 
– Is på vägen innebär den största olycksrisken. Då inträffar det flest trafikolyckor och det är bra om man har kunskap och är förberedd, säger han. 

Frosthalka

Den bildas ofta i gryningen efter kalla nätter. Nattens luft fryser till is på vägbanan. Man blir lätt lurad för den här halkan uppstår bara när det är snöfritt. Om du tittar noga kan man se att den ger vägen en viss glansighet. Då ska man vara mycket försiktig som trafikant.
– Frosthalkan är som svartisen, man ser den inte och den är väldigt lömsk på vägen, säger Mattias Hjort. 

Om man tittar noga kan frosthalka synas som ett vitt skimmer på vägen. Då ska man ta det väldigt försiktigt. Värst kan det också vara tidigt på säsongen när trafikanterna inte är vana vid att det fryser på vägarna.
– Här ska man se upp med skuggiga partier. Om solen värmer vägbanan kan den försvinna.

Ishalka/Blixthalka/Svartis

Den uppstår när underkylt regn fryser till is på en kall vägbana. Svarthalka är en tunn, svår att se ishinna, och blixthalka är när det händer snabbt.
– Det här är väldigt lurigt, man kan köra längs en väg som inte alls verkar hal. Sedan kommer ett skuggigt parti där det frusit till och man är inte alls beredd, säger Mattias Hjort. 

Svartis är en mycket tunn ishinna på vägbanan. Den är extremt hal. Namnet kommer från att den är så tunn att man ser den svarta asfalten rakt igenom.
– Man kan säga att alla de här halkorna, blixt, is och svartishalka är ungefär detsamma. Det är en halka som uppstår väldigt plötsligt och är svår att förutse. 

Snöhalka

När det snöar och snön packas eller blåser ut på vägen bildas snöhalka. Snön är däremot inte lika förrädisk som de traditionella ishalkorna. Eftersom den syns tydligare så är man mer beredd som förare och kan anpassa hastigheten.
– Isen är det värsta, det visar all olycksstatistik. Men man ska inte underskatta snöhalkan. Den kan vara allt från nyfallen snö till slask, säger Mattias Hjort

Fläckvis halka

Den uppstår när vatten fryser till is på enskilda ställen. Ofta sker det under natten när temperaturen faller. 
– Det här faller egentligen under is och svartis-halka. Isen är halare än snön och olycksrisken är väldigt stor. Det bästa sättet att undvika halka är att använda dubbdäck. Alla tester visar att det är säkrare än de dubbfria vinterdäcken, säger Mattias Hjort. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt