Myten om högerregeln: ”Skämt blev sanning”

Här slår hon hål på de värsta myterna om gyllene regeln i svenska trafiken.
– Det var ett skämt som senare blev en sanning, säger trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Högerregeln borde vara enkel, men skapar ibland kaos i trafiken. Den får folk att ilskna till och räcka finger åt varandra. Anledningen är att många inte vet vad som gäller när de kommer fram till en korsning.
– Man vet inte om det är en huvudled eller om det är högerregeln som gäller. Allra värst blir det om den ena vägen är större och ser ut som en huvudled, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

På många platser vet inte trafikanterna vad som gäller. När man kommer fram till en korsning blir det lätt osäkerhet.
– Därför är det viktigt att det tydligt framgår om det är en huvudled eller om det är högerregeln som gäller.

Högerregeln gäller även i skymda korsningar. Att först skulle gå störst var först ett skämt, men i dag tycks många ta det som en sanning – helt felaktigt.

En vanliga orsak till förvirring är att många gått på myter om att att det finns undantag. Att först går störst var från början ett skämt, men vissa bilister tycks köra som att det gäller. Men en stor lastbil är faktiskt skyldig att släppa fram en liten mopedbil där högerregeln gäller. Den som kör på en större väg tror ofta att den kan strunta i mindre vägar, även när det inte är huvudled. Här reder vi ut de vanliga myterna om högerregeln.  

Myt 1: Störst går först

Du behöver inte släppa fram större fordon. Den som kommer från höger har alltid förkörsrätt vid en korsning där högerregeln gäller. Att störst skulle gå först var från början ett skämt som vissa trafikanter tycks ha börjat ta på allvar. 
– Det finns något gammalt som säger att störst går först. Och att det gäller lastbilar och bussar. Men det är bara ett skämt från förr som hängt med. Så är det absolut inte.

Vid högerregeln ska en lastbil lämna företräde för en cyklist. Under förutsättning att cykeln kommer från höger såklart. 
– Man ska alltid stanna och se efter noga innan man kör. Det enda som gäller vid högerregeln är att man har väjningsplikt mot dem som kommer från höger. 

Myt 2: Större vägar har företräde

Det är lätt att missuppfatta vägen som huvudled bara för att den är större än korsande vägar. Därför ska man hela tiden hålla uppsikt över skyltningen.

– Så behöver det verkligen inte vara. Det finns många exempel på vägar som ser ut som huvudleder, men egentligen är det högerregeln som gäller.

Myt 3: Cyklar behöver inte tänka på högerregeln

Cyklister är inte gående. Enligt lagen ska de följa samma regler som bilister. 
– Nej, cyklarna omfattas också av högerregeln.

Precis som allt annat i trafiken är det inte svart eller vitt. Varje situation lever sitt eget liv. Man kan heller inte kräva att cyklister ska kunna trafikreglerna. Och det är viktigt att tänka på att släppa över barn även om du kommer från höger. 
– Sedan finns det ett “men” här. Och det är så att cyklister inte har något krav att de ska genomgå en körkortsutbildning. Därför kan man inte förutsätta att de ska ha koll på detta. 

Myt 3: Sista sekunden

Du har väjningsplikt även om du upptäcker ett annat fordon i sista sekunden. 
– Man ska iaktta den försiktighet som krävs och aldrig äventyra trafiksäkerheten. Man kan aldrig bara köra utan att se och tänka sig för.

Markägarens ansvar

De som planerar, bygger och sköter om vägen har också ett ansvar. De ska se till att det blir så trafiksäkert som möjligt. Så att trafikanterna  kan känna sig trygga i trafiken.
– Det är olyckligt om man byggt så att det är dålig sikt eller att det är svårt att förstå om det är högerregeln eller en huvudled som man kör på.
Jeanette Jedbäck Hindenburg trycker på ägaransvaret. 
– Kommunen, eller vem det nu är som äger marken, har ett stort ansvar här för att göra det begripligt.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt