Volvohandlare lägger ner på tre svenska orter med kort varsel. Dystra trenden i bilbranschen fortsätter. Allt fler bilhandlare tvingas klappa igen i mindre städer.
– Det är en generell omstöpning i vår bransch. Framför allt ett nedåtgående servicebehov i och med att bilarna blir allt mer elektrifierade, säger vd:n till Skånska Dagbladet.
Den senaste tiden har en rad svenska orter fått se sina bilhandlare klappa igen. I Oskarshamn sade Kia upp avtalet med Bilkompani. Volvohandlaren Rejmes lade ner i Söderköping, Askersund och Valdemarsvik. Toyota försvinner från Hällefors och Ulricehamn.
Nu kommer nästa dystra besked. Stora Volvohandlaren Bilmånsson som omsätter miljarder har bestämt sig för att slå igen på tre orter i Skåne. De anställda i anläggningarna i Klippan, Simrishamn och Sjöbo fick chockbeskedet att Bilmånsson slår igen med kort varsel.
– Det är ett tråkigt beslut, men samtidigt ett nödvändigt steg för att säkerställa vår fortsatta utveckling, säger Björn Pettersson, Bilmånssons vd till Skånska Dagbladet.

Nu får invånarna i de skånska orterna åka längre om de vill ha köpa en Volvo eller ha hjälp med service. För de 25 anställda är beskedet ännu mer omvälvande. Redan i månadsskiftet mellan november och december slår bilhallarna igen. De anställda i Sjöbo fick beskedet så sent som tredje november. Förhoppningsvis kan de få nya jobb på företagets andra anläggningar, men då tvingas de enda.
– Det är en generell omstöpning i vår bransch. Framför allt ett nedåtgående servicebehov i och med att bilarna blir allt mer elektrifierade. Det andra är att vi har rätt så stora krav på investeringar, hur det ska se ut på våra anläggningar. Då väljer vi att kraftsamla på färre orter, säger Björn Pettersson till Skånska Dagbladet.
För bilägare på mindre orter är det dåliga nyheter. Trenden med att bilanläggningar stängs igen och att de ska tvingas åka flera mil till större orter bara fortsätter. För bilhandlarna är det inte längre lönsamt att ha minde anläggningar i små städer. De tjänar mer på att ha färre och större anläggningar som betjänar fler kunder. Förra året omsatte Bilmånsson 2,7 miljarder kronor och gjorde en vinst på 41 miljoner kronor.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















