Nya renderingar visar hur Volvos nya elbil EX60 kan komma att se ut. Om 9 veckor avtäcks bilen som blir extremt viktig för Sverige. 1000-tals jobb står på spel.
– Du kan gå på toaletten när du laddar och när du kommer tillbaka har den laddat klart, säger Volvos kommersielle chef Erik Severinsson.
Just nu slutförs en av de största och viktigaste investeringarna i svensk industrihistoria. Volvo EX60 blir den första elbilen någonsin som ska tillverkas i Sverige. Volvo har investerat långt över 10 miljarder kronor i nya elbilen EX60. För biljobben i Göteborg är den extremt viktig. Volvo ska flytta en stor del av tillverkningen av bensinbilarna XC60 och XC90 till USA.
Då är det helt kritiskt att Volvo lyckas med lanseringen av sin nya elbil. Men Volvo tror att de sitter på succéreceptet. Nya elbilen ska få nästan lika lång räckvidd som bensinbilar. Och laddningen ska nästan gå lika fort som att tanka.
– Du kan gå på toaletten när du laddar och när du kommer tillbaka har den laddat klart, säger Volvos kommersielle chef Erik Severinsson.
Men allra viktigast blir priset. Idag drar sig många för att köpa elbilar för att de är dyrare än en motsvarande bensinbil eller laddhybrid. Det har Volvo bestämt sig för att ändra på.
– Folk kommer inte få mer pengar att köpa bilar för att vi vill sälja elbilar. Vi måste hitta prispunkter som är samma som det vi köper bilar för idag. Den här bilen kommer att bli prissatt som en laddhybrid. Mest sålda bilen i Europa idag är en XC60 laddhybrid. Vi vet att det finns efterfrågan där. Vi kommer prissätta den här bilen på samma nivå som vi säljer våra mest sålda bilar idag, säger Erik Severinsson.
Tidigare har elbilar varit mycket dyrare att tillverka än bilar med förbränningsmotor. Men även detta säger sig Volvo ha löst i nya elbilsfabriken i Torslanda. Bland annat har de kopierat Tesla och ska pressgjuta hela chassipartier i aluminium till den nya SPA3-plattformen.
– Vi kommer att få en högre marginal än tidigare, säger Erik Severinsson.


Många är nyfikna på hur den nya elbilen ska se ut. Volvo brukar vara duktiga på att hemlighålla bilarna ända fram till premiären. Men de har släppt några bilder som ger ledtrådar. Nu har digitala artisten Avarvarii släppt renderingar i sociala medier som kan vara den bästa tolkningen av bilen hittills. Bilen blir lägre än dagens XC60 och får en mer kantig midja än tidigare. Annars ser det ut att bli typisk modern Volvo, vilket även kunnat ses i de bilder Volvo släppt på bilen.
Under skalet har Volvo laddat upp med ny teknik. De har redan lovat att den ska få en räckvidd på över 70 mil när den visas upp den 21 januari. Volvo kommer att använda ett nytt batteripaket med högre densitet och celler som blir en bärande del av karosstrukturen. Cell-to-body”-teknik ger bilen lägre vikt och starkare struktur.
Volvo EX60 kommer att ha Volvos tredje generationen av elmotorer. Enligt Volvos tidigare vd Jim Rowan har uppgivit att bilen ska kunna ladda in 20 mils räckvidd på sex minuter. Det kan betyda att bilen kan snabbladda batteriet från 10 till 80 procent på 15-20 minuter, men Erik Severinsson pratar om ett toabesök, som vanligen är kortare än så.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















