Tyska kravet: Riv EU-förbudet mot motorer

Biljättarna i krismöte med tyska förbundskanslern. Nu går regeringen ut för att stoppa EU:s totalförbud mot bensin- och dieselmotorer. Utanför mötet protesterade Fridays for Future mot den tyska omsvängningen. 
– Det får inte bli en drastisk nedskärning år 2035, säger förbundskansler Friedrich Merz (CDU).

Tyska bilindustrin skakar. Över 100 000 jobb är på väg att försvinna – och krisen har bara börjat. Övergången till elbilar pressar både biltillverkare och bildelstillverkare i Tyskland. Idag säljer de mest bilar med bensin- och dieselmotorer. Men om nio år ska de bara få sälja elbilar. På torsdagen hölls ett stort krismöte mellan tyska toppolitiker och cheferna för de största biltillverkarna.

Efter mötet kom förbundskanslern Friedrich Merz med ett tydligt uttalande. Tyskland vill att EU river upp det strikta förbudet mot förbränningsmotorer från 2035. Varken Tyskland eller biltillverkarna är redo. Elbilar ska vara huvudspåret, men de vill även tillåta mer flexibilitet. 
– Vi vill inte tvinga oss igenom en vägg, säger Tysklands vicekansler Lars Klinbeil (SPD) enligt DPA.

Efter krismötet med bilindustrin höll förbundskansler Friedrich Merz en presskonferens. Utanför demonstrerade Fridays for Future och Greenpeace mot att deras politiker vill riva förbudet mot förbränningsmotorer.

Med på mötet fanns toppchefer som Ola Källenius på Mercedes och Oliver Blume från Volkswagen. Men även underleverantörer, fackföreningar och delstatsrepresentanter var inbjudna. Tyskland kommer nu föra sina önskemål vidare till EU-politikerna i Bryssel. 
– CO2-målen för fordonsflottan är en utmaning som främst har uppstått i Bryssel, säger Hildegard Müller, ordförande för tyska bilförbundet VDA. 

Samtidigt protesterade flera miljöorganisationer utanför mötet som hölls i förbundskanslerämbetet. Greenpeace hade parkerat bilar med banderoller där det stod ”Fler elbilar”. Även Fridays for Future var på plats och hade en stor skylt där det stod: “Merz, lämna förbudet mot förbränningsmotorer ifred!”.

De viktigaste punkterna från presskonferensen:

  • Konkurrenskraft och klimatskydd : ” Vägen till elektromobilitet har öppnats. Denna väg kommer att fortsätta ”, sade finansministern. Det är dock sant att det behövs tid för marknadsintroduktion. Därför, konstaterade Merz, kommer det inte att bli någon ”hård nedskärning år 2035” under hans överinseende. Den federala regeringen kommer att förespråka en mer liberal och flexibel europeisk reglering av CO2- utsläppsgränser för fordonsflottor ( EU- förordning för den så kallade utfasningen av förbränningsmotorer). Bilindustrin bör förlita sig på alla tänkbara drivtekniker för att uppnå klimatneutralitet. Detta är det enda sättet för den att överleva i den globala konkurrensen.
  • Klimatvänlig mobilitet : Den tyska regeringen planerar att förlänga fordonsskattebefrielsen för elbilar i ytterligare fem år efter 2030. Detta kommer att komplettera förbättringar av avskrivningsreglerna för elbilar och beskattning av tjänstebilar. Den avser också att tillhandahålla tre miljarder euro för att stödja personer med låga och medelhöga inkomster att övergå till klimatvänlig mobilitet.
  • Laddinfrastruktur : Huvudplanen för laddningsinfrastruktur 2030, utbyggnaden av det tyska nätverket och åtgärder för dubbelriktad laddning, samt den accelererade utbyggnaden av laddstationer i flerbostadshus, kommer att möjliggöra en nationell täckning av laddstationer. Den federala regeringen stöder också utvecklingen av ett effektivt batteriekosystem och forskning, särskilt inom battericeller. Samtidigt pågår arbete för att säkerställa en säker råvaruförsörjning. 
    Källa: Tyska förbundskanslern


LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt