Kostar som en Volvo XC60 – snabbare än Bugatti

Xiaomi SU7 Ultra chockar i nytt test. Prestanda som en Porsche, med priser som en Volvo XC60.
– Den gör mig lite oroad. Bilen kommer få tyskarna att svettas, säger Mat Watson från Carwow.

Den kinesiska teknikjätten Xiaomi har tagit ett steg in i bilvärlden med sin allra första bil: Xiaomi SU7 Ultra. Bilen levererar 1 548 hästkrafter, tar sig från 0 till 100 km/h på bara 1,98 sekunder. Toppfarten är 350 km/h och har ett startpris på omkring 699 000 kronor i Kina (529 000 yuan). Med sådana siffror har bilen potential att skaka om den europeiska bilindustrin rejält.

Mat Watson har provkört SU7 Ultra och delat testet via sin YouTube-kanal Carwow. Och han är imponerad. Watson men att bilen kan få de tyska biljättarna att bli oroliga, på grund av sina framgångsrika egenskaper. I Kina har den redan tagit stora marknadsandelar av BMW, Mercedes och Porsche. Och snart kommer den till Europa.
– Det här är den snabbaste fyrdörrars elbilen som någonsin massproducerats. Den gör mig lite oroad. Bilen kommer få tyskarna att svettas.

Den fyrhjulsdrivna SU7 Ultra är utrustad med tre elmotorer, två bak och en fram, som tillsammans levererar ett vridmoment på 1 770 newtonmeter. Som jämförelse har Porsche Taycan Turbo GT 1 019 hästkrafter och kostar cirka fyra gånger så mycket. Mat Watson jämför också bilen med en Bugatti Chiron. Ferrari presenterade i dag sin elbil Elettrica som får omkring 1000 hästkrafter.
– Den här bilen har mer effekt och vridmoment än en Bugatti Chiron. Och den kostar bara 50 000 pund i Kina. Det är galet…

Trots den extrema prestandan bjuder SU7 Ultra också på en imponerande nivå på tekniken. Batteriet på 93 kWh ger upp till 64 mils räckvidd.
– Det är den mest avancerade elbil jag har kört från Kina. Och den kostar lika mycket som en välutrustad Volvo XC60.

Priset i Kina är ungefär som för en Volvo XC60. Foto: Volvo Cars
När SU7 Ultra når Europa väntas priset ligga kring en miljon kronor (80 000 pund), enligt Watson. Långt under konkurrenter som Porsche och BMW.
Om Xiaomi lyckas hålla samma byggkvalitet som i de första bilarna i Kina, kan det ge en riktig prischock bland lyxbilarna.

Men även om SU7 Ultra imponerar med sin prestanda är inte allt perfekt. Bilen använder ett kinesiskt laddsystem på 500 kW, som i Europa kräver adapter, vilket sänker laddhastigheten till 130 kW. Dessutom är självkörningssystemet avstängt utanför Kina. Men det spelar ingen roll, menar Watson. Bilen kan bli en riktig gamechanger när Xiaomi lanserar den i Europa, troligen år 2027.
– När det gäller valuta för pengarna kan man inte klaga. Hur den körs, hur den ser ut, hur den är byggd… Det här är min favoritbil från Kina hittills, avslutade Mat Watson.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt